KURSPLAN
Externredovisning och revision, 7,5 högskolepoäng
Financial Accounting and Auditing, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | ACEK13 |
Fastställd av: | Council for Undergraduate and Masters Education 2013-01-04 |
Reviderad av: | Council for Undergraduate and Masters Education 2023-02-23 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2023 |
Version: | 10 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | FE1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Företagsekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för och förklara teoretiska begrepp, principer och modeller inom externredovisning
2. redogöra för hur lagstiftning och kompletterande normgivning påverkar företagens externa redovisning och rapportering
3. redogöra för revisionens syfte och genomförande, revisorns roll och rapportering, samt de regler som styr revisionen och revisorns arbete
Färdighet och förmåga
4. tillämpa redovisnings- och revisionsstandarder samt rekommendationer
5. identifiera och formulera problem och frågeställningar inom ämnesområdena externredovisning och revision
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. diskutera och värdera problemställningar som rör såväl redovisningens och revisionens praktik som redovisningens normering och kontroll
Innehåll
Kursen är en fortsättning på den grundläggande kursen Affärsredovisning och består av två delar där den första delen behandlar teori och regelverk inom området externredovisning (inklusive finansierings- och kassaflödesanalyser). Med avseende på regelverket läggs stor vikt vid de internationella standarder som ges ut av IASB (International Accounting Standards Board) och som benämns IAS (International Accounting Standards) eller IFRS (International Financial Reporting Standards), hur dessa kan förstås ur ett teoretiskt perspektiv, samt i relation till nationella lagar och standarder. Den andra delen av kursen behandlar den lagstadgade revisionens syfte och process - hur revisorn kontrollerar att företagens redovisningspraktik överensstämmer med gällande lagar och standarder, samt de regler som styr revisionen och revisorns arbete.
Kursens koppling till forskning och praktik
I kursen förmedlas en grundläggande förståelse för de teoretiska utgångspunkter och överväganden som ligger bakom modern extern redovisning, vilka i huvudsak har som utgångspunkt att säkerställa ägares och övriga kapitalmarknadsaktörers informationsbehov. Genom detta ges dels en bättre förståelse för modern redovisningspraktik, dels en utvecklad teoretisk förståelse av ägandets roll i företag. Kursen ger också kunskaper om och färdigheter i modern redovisnings- och revisionspraktik
Undervisningsformer
Föreläsningar, grupparbete och seminarium.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
30 hp företagsekonomi eller nationalekonomi inklusive Affärsredovisning, 7,5 hp eller motsvarande kunskaper
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Lärandemål 1-6 examineras genom individuell skriftlig tentamen, 6 hp.
Lärandemål 4-6 examineras genom grupparbete med såväl muntlig som skriftlig redovisning, 1,5 hp.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen1 | 6 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Grupparbete med muntlig och skriftlig redovisning1 | 1,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
1 1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts. Slutbetyget bestäms av den sammanlagda poängen på de två delmomenten (0-100 poäng). Betyg sätts i enlighet med JIBS betygssättningspolicy
Kursvärdering
Det åligger examinator att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen identifieras (valda) kursutvärderare bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt under kursens gång såväl som vid slutet av kursen, genom en enkät. Vid avslutad kurs träffas kursens utvärderare och examinator för att diskutera kursvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporten följs upp av programansvarig och diskuteras i programgrupper och vid behov med andra relevanta funktioner (t.ex.
utbildningschef, personalchef, VD och studierektor). Nästa gång kursen går bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående
kursvärdering.
Övrigt
Akademisk redlighet
Studenter på JIBS förväntas upprätthålla en stark akademisk redlighet. Det innebär att man som student förväntas hålla sig inom ramen för de akademiska regler som gäller för alla typer av undervisning och examination.
Att kopiera någon annans arbete är en synnerligen allvarlig överträdelse och kan leda till disciplinär åtgärd. När du kopierar någon annans arbete plagierar du. Det är inte tillåtet att kopiera delar av ett arbete (till exempel stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan, varken student eller annan författare eller upphovsman. Att klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiering. Det finns en workshop och digitala resurser som stöd för att undvika plagiering, den så kallade Interaktiva antiplagieringsguiden.
Andra sätt att bryta mot den akademiska redligheten inkluderar (men är inte begränsade till) att lägga till ditt namn till ett projekt du inte har arbetat med (eller att tillåta någon annan att lägga till sitt namn), att fuska vid en examination, att hjälpa andra studenter att fuska, att lämna in andra studenters arbete som ditt eget och att använda icke tillåten elektronisk utrustning under en examination. Allt detta innebär att du blir föremål för disciplinär åtgärd.
Kurslitteratur
Litteratur
- Smith, D., Brännström, D., & Jansson, A. (2019). Redovisningens språk (5. Uppl.). Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44132-96-9
- Kompendiematerial
Referenslitteratur
- Senaste versionen av lagar och normer relevanta för externredovisning (ÅRL, IFRS, K2, K3) och revision (ABL, Revisorslagen, Revisionslagen, ISA). Finns tillgängliga i databasen FAR Online (access via Högskolebiblioteket).