KURSPLAN
Redovisningsteori och koncernredovisning, 7,5 högskolepoäng
Accounting Theory and Group Accounting, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: ACEN13
Fastställd av: Council for Undergraduate and Masters Education 2014-10-22
Reviderad av: Examinator 2018-02-01
Gäller fr.o.m.: 2018-02-01
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Företagsekonomi

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten ha förmågan att:

Kunskap och förståelse

1. redogöra för regler, rekommendationer, metoder och modeller inom koncernredovisning
2. redogöra för bokföringens och redovisningens historiska utveckling och dess beroende av omgivande samhällsförhållanden
3. redogöra för grundläggande teoretiska begrepp inom det redovisningsteoretiska området samt relationer mellan dessa begrepp

Färdighet och förmåga

4. tillämpa olika metoder för att sammanställa en årsredovisning för koncerner
5. beräkna hur olika definitioner på värde, kapital och mått påverkar det finansiella resultatet för ett företag

Värderingsförmåga och förhållningssätt

6. självständigt analysera aktuella frågeställningar inom redovisning utifrån såväl ett teoretiskt som praktiskt perspektiv

Innehåll

Kursen behandlar begreppen, modellerna och teorierna inom externredovisningsområdet och särskilt inom koncernredovisningen. Syftet med dessa är att tjäna som grund för att förstå hur den externa redovisningen utformats och utformas. Med begreppen, modellerna och teorierna är det också möjligt att utvärdera dagens praxis och genomföra en kritisk granskning av redovisning. Kursen syftar också till att den studerande skall tillägna sig kunskaper om utformning och uppställande av årsredovisningar samt få ingående kunskap om metoder för att sammanställa en årsredovisning för koncerner.

Undervisningsformer

Föreläsningar, övningar och praktikfall, samt seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

60 hp i företagsekonomi eller nationalekonomi inklusive Affärsredovisning, 7,5 hp och Externredovisning och revision, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Lärandemål 1–6 examineras via tentamen, som utgör 75% av kursen.
Lärandemål 4 och 6 examineras dessutom via praktikfall och seminarium, vilka utgör 25% av kursen.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination17,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Det åligger examinator att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste utvärderare identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska kursens utvärderare och examinator diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs upp av programdirektörer och diskuteras i programgrupper och vid behöv med andra relevanta funktion (t.ex. Utbildningschef, personal chef, VD and Studierektor). Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.

Övrigt

Academic integrity
JIBS students are expected to maintain a strong academic integrity. This implies to behave within the boundaries of academic rules and expectations relating to all types of teaching and examination.
Copying someone else’s work is a particularly serious offence and can lead to disciplinary action. When you copy someone else’s work, you are plagiarizing. You must not copy sections of work (such as paragraphs, diagrams, tables and words) from any other person, including another student or any other author. Cutting and pasting is a clear example of plagiarism. There is a workshop and online resources to assist you in not plagiarizing called the Interactive Anti-Plagiarism Guide.
Other forms of breaking academic integrity include (but are not limited to) adding your name to a project you did not work on (or allowing someone to add their name), cheating on an examination, helping other students to cheat and submitting other students work as your own, and using non-allowed electronic equipment during an examination. All of these make you liable to disciplinary action.

Kurslitteratur

Litteratur

Fagerström, Johansson, Lundh, Koncernredovisning med teoretisk utgångspunkt, Atremi förlag, Mjölby, senaste upplagan
FAR (2017), Samlingsvolym 2017 – redovisning, FAR Förlag AB, (finns att tillgå via databasen FAR Komplett, se högskolebibliotekets hemsida
Kompendiematerial tillkommer