KURSPLAN
Redovisningsteori och koncernredovisning, 7,5 högskolepoäng
Accounting Theory and Group Accounting, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: ACEN13
Fastställd av: Council for Undergraduate and Masters Education 2013-01-04
Reviderad av: Examinator 2021-01-21
Gäller fr.o.m.: 2021-03-29
Version: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Företagsekonomi

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten ha förmågan att:

Kunskap och förståelse

1. Redogöra för, och förklara, olika teoretiska perspektiv inom redovisningsteorin.
2. Demonstrera förståelse för skillnader och likheter mellan olika redovisningsteoretiska perspektiv.
3. Redogöra för grundläggande begrepp och metoder inom koncernredovisningen.

Färdighet och förmåga

4. tillämpa K3-regelverket för att sammanställa årsredovisning för koncerner
5. formulera en analys av ett redovisningsteoretiskt relevant problem i skriftlig form

Värderingsförmåga och förhållningssätt

6. Identifiera och analysera aktuella frågeställningar inom redovisning utifrån såväl ett teoretiskt som praktiskt perspektiv
7. Kritiskt och självständigt värdera egen och andras analys av ett redovisningsteoretiskt relevant problem.

Innehåll

Kursen behandlar ett antal såväl normativa som positiva teoretiska perspektiv på redovisningen. Detta inbegriper både klassiska formuleringar och ett antal nedslag i forskningsfronten. Syftet är att tjäna som grund för att förstå hur den externa redovisningen utformats och utformas. Med perspektiven är det också möjligt att utvärdera dagens praxis och genomföra en kritisk granskning av denna. Kursen syftar också till att den studerande skall tillägna sig ingående kunskaper om metoder för att sammanställa en årsredovisning för koncerner.

Connection to Research and Practice
Kursen ger studenten en inblick i de teoretiska perspektiv som format forskningen inom redovisningsområdet. Inom redovisningsforskningen har ägarperspektivet varit grundläggande och kursen innehåller en kortare introduktion till aktuella forskningsprojekt som genomförs vid Jönköping International Business School. Teorierna ger studenterna en fördjupad förståelse för praxis inom området, vilket utvecklar deras praktiska omdöme i samband med behandling av frågeställningar relevanta för redovisningsval. Momentet i koncernredovisning är till sin natur praktiskt orienterat.

Undervisningsformer

Föreläsningar, övningar och praktikfall, samt seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

60 hp i företagsekonomi eller nationalekonomi inklusive Affärsredovisning, 7,5 hp och Externredovisning och revision, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Lärandemål 1-4 examineras genom individuell skriftlig tentamen 4 hp
Lärandemål 1-2 och 5-7 examineras genom gruppuppgift 3,5 hp

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen14 hpA/B/C/D/E/FX/F
Gruppuppgift13,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Det åligger examinator att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste utvärderare identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska kursens utvärderare och examinator diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs upp av programdirektörer och diskuteras i programgrupper och vid behov med andra relevanta funktion (t.ex. Utbildningschef, personalchef, VD och Studierektor). Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.

Övrigt

Academic integrity
JIBS students are expected to maintain a strong academic integrity. This implies to behave within the boundaries of academic rules and expectations relating to all types of teaching and examination.
Copying someone else’s work is a particularly serious offence and can lead to disciplinary action. When you copy someone else’s work, you are plagiarizing. You must not copy sections of work (such as paragraphs, diagrams, tables and words) from any other person, including another student or any other author. Cutting and pasting is a clear example of plagiarism. There is a workshop and online resources to assist you in not plagiarizing called the Interactive Anti-Plagiarism Guide.
Other forms of breaking academic integrity include (but are not limited to) adding your name to a project you did not work on (or allowing someone to add their name), cheating on an examination, helping other students to cheat and submitting other students work as your own, and using non-allowed electronic equipment during an examination. All of these make you liable to disciplinary action.

Kurslitteratur

Litteratur