KURSPLAN
Redovisningsteori och koncernredovisning, 7,5 högskolepoäng
Accounting Theory and Group Accounting, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | ACEN13 |
Fastställd av: | Council for Undergraduate and Masters Education 2013-01-04 |
Reviderad av: | 2024-01-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-03-29 |
Version: | 9 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | FE1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Företagsekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten ha förmågan att:
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för, och förklara, olika teoretiska perspektiv inom redovisningsteorin.
2. Demonstrera förståelse för skillnader och likheter mellan olika redovisningsteoretiska perspektiv.
3. Redogöra för grundläggande begrepp och metoder inom koncernredovisningen.
Färdighet och förmåga
4. tillämpa K3-regelverket för att sammanställa årsredovisning för koncerner
5. formulera en analys av ett redovisningsteoretiskt relevant problem i skriftlig form
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. Identifiera och analysera aktuella frågeställningar inom redovisning utifrån såväl ett teoretiskt som praktiskt perspektiv
7. Kritiskt och självständigt värdera egen och andras analys av ett redovisningsteoretiskt relevant problem.
Innehåll
Kursen behandlar ett antal såväl normativa som positiva teoretiska perspektiv på redovisningen. Detta inbegriper både klassiska formuleringar och ett antal nedslag i forskningsfronten. Syftet är att tjäna som grund för att förstå hur den externa redovisningen utformats och utformas. Med perspektiven är det också möjligt att utvärdera dagens praxis och genomföra en kritisk granskning av denna. Kursen syftar också till att den studerande skall tillägna sig ingående kunskaper om metoder för att sammanställa en årsredovisning för koncerner.
Koppling till forskning och praktik
Kursen ger studenten en inblick i de teoretiska perspektiv som format forskningen inom redovisningsområdet. Inom redovisningsforskningen har ägarperspektivet varit grundläggande och kursen innehåller en kortare introduktion till aktuella forskningsprojekt som genomförs vid Jönköping International Business School. Teorierna ger studenterna en fördjupad förståelse för praxis inom området, vilket utvecklar deras praktiska omdöme i samband med behandling av frågeställningar relevanta för redovisningsval. Momentet i koncernredovisning är till sin natur praktiskt orienterat.
Undervisningsformer
Föreläsningar, övningar och praktikfall, samt seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
60 hp i företagsekonomi eller nationalekonomi inklusive Affärsredovisning, 7,5 hp och Externredovisning och revision, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Lärandemål 1-4 examineras genom individuell skriftlig tentamen 4 hp
Lärandemål 1-2 och 5-7 examineras genom gruppuppgift 3,5 hp
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen1 | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Gruppuppgift1 | 3,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kursvärdering
Det åligger examinator att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste utvärderare identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska kursens utvärderare och examinator diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs vid behov upp med utbildningschef, personalchef och studierektor. Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.
Övrigt
Akademisk redlighet
Studenter på JIBS förväntas upprätthålla en stark akademisk redlighet. Det innebär att man som student förväntas hålla sig inom ramen för de akademiska regler som gäller för alla typer av undervisning och examination.
Att kopiera någon annans arbete är en synnerligen allvarlig överträdelse och kan leda till disciplinär åtgärd. När du kopierar någon annans arbete plagierar du. Det är inte tillåtet att kopiera delar av ett arbete (till exempel stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan, varken student eller annan författare eller upphovsman. Att klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiering. Det finns en workshop och digitala resurser som stöd för att undvika plagiering, den så kallade Interaktiva antiplagieringsguiden.
Andra sätt att bryta mot den akademiska redligheten inkluderar (men är inte begränsade till) att lägga till ditt namn till ett projekt du inte har arbetat med (eller att tillåta någon annan att lägga till sitt namn), att fuska vid en examination, att hjälpa andra studenter att fuska, att lämna in andra studenters arbete som ditt eget och att använda icke tillåten elektronisk utrustning under en examination. Allt detta innebär att du blir föremål för disciplinär åtgärd.
Kurslitteratur
Litteratur
- Carlsson, J. och Sandell, N; Koncernredovisning, Liber, senaste upplagan.
- Kurskompendie
- FAR komplett tillgänglig via Högskolebibliotekets hemsida
- Frostenson, M. Redovisningsteori, Studentlitteratur, senaste upplagan.