KURSPLAN
Handelsrättslig översiktskurs, 15 högskolepoäng
Introduction to Swedish Commercial Law, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | AJBG13 |
Fastställd av: | Council for Undergraduate and Masters Education 2013-01-04 |
Reviderad av: | Examinator 2024-01-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-01-15 |
Version: | 7 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Juridiska området
|
Ämnesgrupp: | JU1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Handelsrätt |
Lärandemål
Studenterna ska, efter genomgången kurs
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskap om lagars uppbyggnad, innehåll och relation till varandra samt förståelse för på vilket sätt individer och företag påverkas av lagstiftning inom det handelsrättsliga området.
- visa grundläggande förståelse för och insikt i juridiska problem och begrepp på det handelsrättsliga området, som främst berör civilrätt, men också bland annat straff- och processrätt.
Färdighet och förmåga
- ha förmåga att inhämta bakgrundsinformation och visa grundläggande färdighet i att kritiskt granska och tillämpa det juridiska regelverket för praktisk problemlösning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera det juridiska regelverkets roll i tvister mellan individer, mellan individer och företag samt mellan företag.
Innehåll
Syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande färdigheter i fråga om juridisk systematik och metodik samt goda kunskaper inom det handelsrättsliga, främst det förmögenhetsrättsliga, området. Kursen ska ge en god grund såväl för blivande revisorer som för andra med intresse av juridik.
Kursen innefattar två delar om vardera 7,5 högskolepoäng, HÖK I och HÖK II.
Förutom en allmän orientering om rättsordningens struktur, juridisk metodik samt samhällets domstols- och myndighetsorganisation innehåller hela kursen en genomgång av följande rättsområden: ekonomisk familjerätt; avtalsrätt; köprätt; fastighetsrätt; associationsrätt; arbetsrätt; immaterialrätt; marknads- och konkurrensrätt; fordringsrätt; ersättningsrätt; samt straff- och processrätt.
Undervisningsformer
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Närvaro vid undervisningen är inte obligatorisk men torde, med hänsyn till att läroböckerna i vissa delar är mycket komprimerade, vara nödvändig om godkända prov ska kunna avläggas.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Samtliga lärandemål examineras vid respektive skriftliga tentamina, dock inom olika ämnesområden. Tentamen är skriftlig och enskild. De två delarna examineras var för sig, varefter kursen ges ett sammanfattningsbetyg. Det anordnas minst två tentamenstillfällen per del och läsår.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen, HÖK I1 | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig tentamen, HÖK II1 | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
1 All parts of the compulsory examination in the course must be passed with a passing grade (A-E ) before a final grade can be set. The final grade of the course is determined by the sum total of points for all parts of the examination in the course (0-100 points). Grade is set in accordance to JIBS grading policy. (A-E or Pass)
Kursvärdering
Det åligger examinator att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste utvärderare identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska kursens utvärderare och examinator diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs vid behov upp med utbildningschef, personalchef och studierektor. Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.
Övrigt
Akademisk redlighet
Studenter på JIBS förväntas upprätthålla en stark akademisk redlighet. Det innebär att man som student förväntas hålla sig inom ramen för de akademiska regler som gäller för alla typer av undervisning och examination.
Att kopiera någon annans arbete är en synnerligen allvarlig överträdelse och kan leda till disciplinär åtgärd. När du kopierar någon annans arbete plagierar du. Det är inte tillåtet att kopiera delar av ett arbete (till exempel stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan, varken student eller annan författare eller upphovsman. Att klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiering. Det finns en workshop och digitala resurser som stöd för att undvika plagiering, den så kallade Interaktiva antiplagieringsguiden.
Andra sätt att bryta mot den akademiska redligheten inkluderar (men är inte begränsade till) att lägga till ditt namn till ett projekt du inte har arbetat med (eller att tillåta någon annan att lägga till sitt namn), att fuska vid en examination, att hjälpa andra studenter att fuska, att lämna in andra studenters arbete som ditt eget och att använda icke tillåten elektronisk utrustning under en examination. Allt detta innebär att du blir föremål för disciplinär åtgärd.
Kurslitteratur
Ordinarie kurslitteratur
Lindblom, Per-Henrik & Nordback, Kenneth (red), Svensk lag [årtal], senaste uppl, Iustus, Uppsala (alternativt annan lagbok/lagsamling och/eller okommenterad lagtext ur elektronisk databas)
Lundberg, Konrad, m fl, Juridik: civilrätt, straffrätt, processrätt, 7 uppl, Sanoma utbildning, Stockholm, 2023
Referenslitteratur
Bernitz, Ulf, m fl, Finna rätt: juristens källmaterial och arbetsmetoder, 16 uppl, Nordstedts Juridik, Stockholm, 2023
I den mån ny upplaga utkommit innan eller i närheten av kursstart ska denna användas i stället.