KURSPLAN
Examensarbete - nationalekonomi, 30 högskolepoäng
Degree project - Economics, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: EXNT23
Fastställd av: Council for Undergraduate and Masters Education 2010-09-22
Reviderad av: 2013-01-04
Gäller fr.o.m.: 2013-07-01
Version: 1
Diarienummer:IHH 2014/3421-122
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och naturvetenskapliga området (25%)
Ämnesgrupp: NA1
Fördjupning: A1E
Huvudområde: Nationalekonomi

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

1. Förklara vad ’problematisering’ och ’problem’ avser i ett vetenskapligt och arbetslivsanknutet sammanhang.
2. Redogöra för hur ett arbete som behandlar en verksamhet inom privat sektor, offentlig sektor eller ideella organisationer kan struktureras med utgångspunkt i ett ’problem’.
3. Redogöra för teorier inom valt ekonomiområde och deras användning vid analys/tolkning av ett arbetslivsanknutet material som behandlar ett specifikt problem.
4. Redogöra för olika vetenskapliga metoder och deras användning vid analys/tolkning av arbetslivsanknutet material.

Färdighet och förmåga

5. Självständigt kreativt söka efter, generera, organisera, använda och kritiskt värdera information om ett yrkesrelevant problem.
6. Applicera teori och vetenskaplig metod i formandet och genomförandet av undersökningen.
7. Kommunicera skriftligt och muntligt undersökningens problem, syfte, teoretiska referensram, metod, analys/tolkning samt implikationer av genererat arbetslivsanknutet
material. Resultatet skall skapa trovärdighet och kunna bidra till vidareutveckling av metoder som används på en arbetsplats.
8. Genomföra en vetenskapligt baserad och arbetslivsanknuten undersökning inom uppställda tidsramar.
9. Konstruktivt kritiskt granska det egna och andra studenters examensarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

10. Analysera och tolka olika arbetslivsanknutna problem med hänsyn till etiska frågor.
11. Förstå den betydelse kunskap om det valda ekonomiområdet har i relation till andra samhällsvetenskapliga områden.

Innehåll

Civilekonomutbildningen innehåller ett examensarbete där forskningsanknytningen på avancerad nivå av varje examensinriktning skall säkras samtidigt som anknytningen till verksamhet som bedrivs i såväl Sverige som utomlands, inom privat sektor, offentlig sektor eller ideella organisationer, av arbetet säkras. Någon motsättning mellan vetenskaplighet och yrkesrelevans existerar inte. Civilekonomexamen är en yrkesexamen som ställer krav på både vetenskaplighet och yrkesrelevans. Examensarbetet skall därför baseras dels på fördjupad kunskap om teori och metod inom det valda ekonomiområdet, dels på yrkeslivsanknuten kunskap. Praktik uppmuntras men är inte ett formellt krav i examensarbetet.

Examensarbetet innebär att studenten själv etablerar kontakt med företag (fadderföretag), myndighet eller annan typ av organisation och söker för ämnesvalet relevant information. Examensarbetet innebär vidare att studenten skall utveckla förmågan till skriftlig och muntlig dialog i såväl nationella som internationella sammanhang. Examensarbetet bör därför också uppmuntra till problematisering av arbetslivsanknutna frågor med internationell relevans.

Undervisningsformer

Examensarbetet är ett individuell arbete som skall skrivas på engelska.

Examensarbetet omfattar seminarier för handledning samt seminarier för försvar av det egna arbetet och opposition på andra studenters arbete.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

180 hp inom civilekonomprogrammet inklusive 15 hp på avancerad nivå (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Samtliga lärandemål (1-11) beaktas vid betygsättning av examensarbetet, inklusive prestationer under seminarier.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination130 hpA/B/C/D/E/FX/F
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Vid kursens början försäkrar sig kursansvarig om att kursutvecklare finns/väljs bland studenterna. Kursutvärdering genomföres kontinuerligt och i slutet av kursen. Efter avslutad kurs träffas kursutvecklare och kursansvarig för diskussion kring kursutvärderingen och möjliga förbättringar . Resultatet rapporteras bl.a. till utbildningschef, grundutbildningsråd och JIBS:s styrelse. Kursansvarig skall vid nästa kursstart redogöra för resultat och konsekvenser av utvärderingen från föregående kurs.

Kurslitteratur

Litteratur

Litteratur med relevans för studentens examensämne väljs. Handledaren är behjälplig i denna process; dock att studenten har huvudansvar att driva litteratursökningen.