KURSPLAN
Forskningsstrategier och designproblem, 7,5 högskolepoäng
Research Strategies and Design Problems, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | FHFSD37 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-05-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-08-01 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2017/1921-41 Forskarskolan för Hälsa och Välfärd/The Research School of Health and Welfare |
Utbildningsnivå: | Forskarnivå |
Forskarutbildningsämne: | |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studerande, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- visa brett kunnande avseende design av kvalitativa och kvantitativa metoder i forskningsstudier
- visa förtrogenhet med och förstå betydelsen av validitet och reliabilitet i designen av kvantitativa studier
- visa förtrogenhet med och förstå betydelsen av sanningsvärde och trovärdighet i designen av kvalitativa studier.
Färdighet och förmåga
- kreativt, självständigt och inom givna tidsramar planera och designa en forskningsstudie utifrån adekvat teori och forskningsproblem
- med vetenskaplig noggrannhet och reflexibilitet tillämpa en lämplig design utifrån frågeställning i en forskningsstudie.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- genomföra kvalificerade bedömningar av kvalitet utifrån olika forskningsstrategier
- bedöma trovärdighets- och giltighetsanspråk utifrån olika forskningsdesigner.
Innehåll
- presentation och diskussion av olika forskningsdesigner i kvantitativa och kvalitativa forskningstraditioner i relation till att kunna presentera valida slutsatser
- principer i kvantitativ forskningsdesign i relation till intern och extern validitet, statistisk validitet och begreppsvaliditet
- principer i kvalitativ forskningsdesign i relation till frågor om kvalité och gilitighet
- kritisk värdering av publicerade forskningsstudier i relation till design och giltighet i egen vald forskningsfråga.
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen genomförs var tredje termin, varannan gång på campus på svenska och varannan gång webbaserad på engelska.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs 240 hp varav 60 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete 15 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras individuellt genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av docent eller professor.
Övrigt
Närvarobestämmelser: obligatorisk närvaro vid seminarium.
Kursen bedrivs på halvfart om inget annat anges.
Urval- Studenter registrerade i Forskarskolan Hälsa och Välfärd
- Studenter registrerade i forskarutbildning från annat lärosäte
- Övriga sökande: högskolepoäng (vid lika poäng, lottning)
Kurslitteratur
Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five traditions. London: Sage Publications.
Kazdin, A.E. (2003). Research design in clinical psychology. (4th edition) Boston: Allyon& Bacon.
Ytterligare litteratur i form av artiklar och bokkapitel tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.