KURSPLAN
Vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng
Theory of Science, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: FHVET37
Fastställd av: Utbildningschef 2017-05-01
Gäller fr.o.m.: 2017-08-01
Version: 1
Diarienummer:2017/1917-41 Forskarskolan för Hälsa och Välfärd/The Research School of Health and Welfare
Utbildningsnivå: Forskarnivå
Forskarutbildningsämne:

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studerande, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- vetenskapsteoretiska traditioner, centrala begrepp och inriktningar
- positivism, Popper och paradigm
- socialkonstruktionism, kritisk realism och feminism
- samtida diskussioner inom vetenskapsteori
- skillnader mellan ontologi, epistemologi och metodologi.

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen genomförs var tredje termin, varannan gång på campus på svenska och varannan gång webbaserad på engelska.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 240 hp varav 60 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete 15 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras individuellt genom skriftliga inlämningsuppgifter och opponentskap.
Kursen examineras av docent eller professor.

Övrigt

Närvarobestämmelser: obligatorisk närvaro vid seminarier.
Kursen bedrivs på halvfart om inget annat anges.
Urval
  1. Studenter registrerade i Forskarskolan Hälsa och Välfärd
  2. Studenter registrerade i forskarutbildning från annat lärosäte
  3. Övriga sökande: högskolepoäng (vid lika poäng, lottning)

Kurslitteratur

Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2009). Reflexive methodology: New vistas for qualitative research. London: Sage.
Belenky, M.F., Tarule, J.M., Goldberger, N.R., & Clinchy, B.M. (1997). Women's Ways of Knowing: The Development of Self, Voice, and Mind. New York: Basic Books.
Berger, P.L., & Luckmann, T. (1991). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. London: Penguin.
Danermark, B., Ekström, M., Jakobsen, L., Karlsson, J. Ch. (2006). Explaining society: critical realism in the social acience. London: Routledge.
Kuhn, T.S. (1970). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press.
Ladyman, J. (2001). Understanding philosophy of science. London: Routledge.
Longino, H. (1992). Science as social knowledge. Princeton: Princeton University Press.
Ytterligare litteratur i form av artiklar och bokkapitel tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.