KURSPLAN
Arbetsprocess och skrivande i samband med vetenskapligt arbete, 7,5 högskolepoäng
Working Process and Writing in Research, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | FLAVA37 |
Fastställd av: | Ordförande för Forskningsnämnden 2017-04-27 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2017 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2017/1626-41 |
Utbildningsnivå: | Forskarnivå |
Forskarutbildningsämne: | |
Lärandemål
De studerande ska uppnå följande mål vad gäller kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna
- beskriva viktiga steg i arbetsprocessen förknippad med att skriva vetenskapliga texter
- redogöra för grundläggande textteorier
- identifiera viktiga särdrag i vetenskapliga textgenrer
- ha kännedom om handböcker inom området textproduktion samt utifrån identifierat behov kunna använda dessa på ett adekvat sätt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren
- ha god färdighet i att skriva vetenskapliga texter som kännetecknas av en genreanpassad stilnivå, god mottagaranpassning och ett korrekt språkbruk
- ha förmåga att analysera och anpassa vetenskapliga texter efter syfte, mottagare, genre och medium
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren ha förmåga att
- kritiskt granska och värdera vetenskaplig text utifrån giltighet och trovärdighet samt funktionalitet när det gäller relation till syfte, mottagare, genre och medium
Innehåll
- Vetenskapligt skrivande som arbetsprocess
- Textteoretiska perspektiv och argumentation
- Genreanpassning av texter med fokus på informerande, utredande och argumentativa texttyper
- Mottagaranpassning av texter
- Språkriktighet på olika nivåer i språket
- Användning av handböcker
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, muntlig presentation i grupp samt aktivt deltagande i seminarium.
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Se separat bilaga för närmare beskrivning av schema och hur du anmäler dig till kursen.
Kurslitteratur
Andrews, Richard. (2010). Argumentation in higher education: Improving Practice through Theory and Research. New York: Routledge. 233 s.
Epstein, Debbie, Kenway, Jane, & Boden, Rebecca. (2005). Writing for publication. Thousand Oaks, Calif.: SAGE. 107 s. Finns som e-version på biblioteket.
Huff, Anne Sigismund. (1999). Writing for Scholarly Publication. Thousand Oaks, Calif.: Sage. Utdrag.
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden– Högskolan för lärande och kommunikation, finns på PingPong.
Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Jönköping University http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Vetenskapliga texter valda i samråd med läraren tillkommer.