KURSPLAN
Dekoloniala perspektiv från det globala syd, 7,5 högskolepoäng
Southern and Decolonial Perspectives, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | FLDPG32 |
Fastställd av: | Forskningschef HLK 2022-05-02 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Forskarnivå |
Forskarutbildningsämne: | Pedagogik
|
Lärandemål
De studerande ska uppnå följande mål vad gäller kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt. Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- uppvisa bred kunskap om anti/post/dekoloniala idétraditioner i det globala syd
- uppvisa djup kunskap om specifika anti/post/dekoloniala aspekter av språk och litteratur
Färdighet och förmåga
- muntligen och i skrift utveckla centrala tankegångar inom ämnesområdet, samt redogöra för deras didaktiska relevans
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och värdera normativa aspekter av kursinnehållet.
Innehåll
- Postkoloniala och dekoloniala idétraditioner, särskilt med koppling till Sydasien, Afrika och Latinamerika
- Dekoloniala aspekter på tillämpad lingvistik
- Teoretiska och historiska perspektiv på litteratur från det globala syd, särskilt i beaktande av minneskultur och världslitterära kontaktvägar
Undervisningsformer
Seminarier och workshops; föreläsningar; textläsning och muntliga presentationer.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning, dvs. att den sökande antingen har avlagt en examen på avancerad nivå eller fullgjort kursfordringar om minst 240 hp, varav minst 60 hp på avancerad nivå.
Kunskaper i engelska motsvarande engelska 6/engelska B krävs.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Examination sker genom muntliga uppgifter samt en avslutande skriftlig uppgift.
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Se separat bilaga för närmare beskrivning av schema och hur du anmäler dig till kursen.
Kurslitteratur
1. Idéhistoriska traditioner
Bagga-Gupta, Sangeeta (2022) Editorial introduction: Contemporary issues of languaging, participation and ways-of-being. Bandung Journal of the Global South. 9(1-2), 1v20. doi:10.1163/21983534-09010001
Bagga-Gupta, Sangeeta & Carneiro, Alan (2021) Commentary: Nodal frontlines and multisidedness. Contemporary multilingual scholarship and beyond. Special issue: Advances in the studies of semiotic repertoires. International Journal of Multilingualism. 18(2), 320–335. doi.org/10.1080/14790718.2021.1876700
Chakrabarty, Dipesh (2000) Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference. Chapter 2, 47–71. Princeton University Press.
Flores, Nelson (2021) Raciolinguistic genealogy as method in the sociology of language. International Journal of the Sociology of Language. 221: 111–115.
Lazarus, Neil (2004) The fetish of “the West” in postcolonial theory. In Bartolovich, Crystal and Lazarus, Neil (eds) Marxism, Modernity, and Postcolonial Studies, 43–64. Cambridge University Press.
Pennycook, Alastair & Makoni, Sinfree (2020) Introduction: Gazing from the South. In Pennycook, A. & Makoni, S. Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South, 1–18. Routledge.
Tuck, Eve & Yang, K. Wayne (2012) Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, Education & Society 1(1), 1–40.
West-Pavlov, Russell (2018) Toward the Global South: Concept or chimera, paradigm or panacea? In West-Pavlov, Russell (ed.) The Global South and Literature, 1–17. Cambridge University Press.
2. Språkliga perspektiv
Adejunmobi, Moradewun (2022) Contextualizing the vernacular: Signposts from African Lanuages. In Kulberg, Christina & Watson, David (eds) Vernaculars in an Age of World Literatures, 25–50. Bloomsbury. DOI 10.5040/9781501374081
Bagga-Gupta, Sangeeta (late 2022) Analytical-methodological entanglements. On learning to notice what, where, when, why and by whom in the re-search enterprise. In Crina Damsa.
Bagga-Gupta, Sangeeta (2022) RE. Vocabularies we live by in the Language and Educational Sciences. In Makoni, Sinfree, Severo, Cristine, Abdelhay, Ashkay, & Kaiper, Anna. (eds.) The Languaging of Higher Education in the Global South, 61–84. Routledge.
Bagga-Gupta, Sangeeta & Messina Dahlberg, Giulia (2019) On epistemological issues in technologically infused spaces. Notes on virtual sites for learning. In Bagga-Gupta, S., Messina Dahlberg, G. & Lindberg, Y. (eds.) Virtual Sites as Learning Spaces. Critical issues on languaging research in changing eduscapes in the 21st century. 3–25. Palgrave Macmillan.
Bagga-Gupta, Sangeeta (2017) Going beyond oral-written-signed-virtual divides. Theorizing languaging from social practice perspectives. Writing & Pedagogy 9(1), 49–75. doi.org/10.1558/wap.27046
Kulberg, Christina & Watson, David (2022) Introduction: Theorizing the vernacular. In Kulberg, Christina & Watson, David (eds) Vernaculars in an Age of World Literatures, 1–24. Bloomsbury. DOI 10.5040/9781501374081
Pennycook, Alastair & Makoni, Sinfree (2020) Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. Chapter 5, 82-101. Routledge.
Phyak, Prem, Rawal, Hima, & De Costa, Peter I. (2021) Dialogue as a decolonial effort. In Heugh, K. Stroud, C., Taylor-Leech, K. & De Costa, Peter I. (eds.) A Sociolinguistics of the South, 155–170. Routledge.
Stroud, Christopher & Heugh, Kathleen (2021) Roots and routes. In Heugh, K. Stroud, C., Taylor-Leech, K. & De Costa, Peter I. (Eds.). A Sociolinguistics of the South, 49–63. Routledge.
Yildiz, Yasemin (2012) Beyond the Mother Tongue: The Postmonolingual Condition. Chapter1, 1–39. Fordham University Press.
3. Litterära perspektiv
Adwan, Sami, Mattsson, Christer & Johansson, Thomas (2020) Holocaust education and the Palestinian cause: Young Palestinian people in Sweden, and their perceptions of Holocaust education. Intercultural Education 32(1), 17–31.
Conway, Kyle (2012) A conceptual and empirical approach to cultural translation. Translation Studies 5 (3): 264–279.
Helgesson, Stefan (2022) Decolonisations of Literature: Critical Practice in Africa and Brazil after 1945. Chapter 4, 137–162. Liverpool University Press.
Hofmeyr, Isabel (2007) The Black Atlantic meets the Indian Ocean: Forging new paradigms of transnationalism for the Global South – Literary and cultural Perspectives. Social Dynamics 33 (2): 3–32.
Richardson, John & Milani, Tommaso (2021) Politics of commemoration and memory. In Chun, Christian (ed,) Applied Linguistics and Politics, 211–232. Bloomsbury.
Rosen, Alan (1995) The language of survival: English as metaphor in Spiegelman’s Maus. Prooftexts 15 (3), 249–262.
Rothberg, Michael (2019) The Implicated Subject: Beyond Victims and Perpetrators. Chapter 1, 1–28. Stanford University Press.
Spivak, Gayatri (2012) How to read a “culturally different” book. In Spivak, Gayatri, An Aesthetic Education in the Era of Globalization, 73–96. Harvard University Press.
Wicomb, Zoë, ([2005] 2018) Setting, intertextuality and the resurrection of the postcolonial Author. In Van der Vlies, Andrew (ed.), Race, Nation, Translation: South African Essays, 1990-2013, pp. 229–240. Yale University Press.
Wicomb, Zoë ([1987] 2000) You Can’t Get Lost in Cape Town. The Feminist Press.
Övrigt:
Interaktiva antiplagiatguiden - Högskolan i Jönköping (kommer att finnas tillgänglig via lärplattformen)
Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Jönköping University