KURSPLAN
Forskningsdesign I, 7,5 högskolepoäng
Research Design I, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
| Kurskod: | FLFD131 |
| Fastställd av: | Forskningschef HLK 2024-06-17 |
| Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
| Version: | 2 |
| Utbildningsnivå: | Forskarnivå |
| Forskarutbildningsämne: | |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva vetenskapsteoretiska perspektiv och metoder inom samhällsvetenskaplig, humanistisk och utbildningsvetenskaplig forskning och liknande forskningsfält
- redogöra för relationen mellan forskningsfrågor, vetenskapsteoretiska perspektiv, samt datainsamlings- och analysmetoder i arbetet med forskningsdesign
Färdighet och förmåga
- utforma en forskningsdesign med lämpliga forskningsmetoder i förhållande till studiens vetenskapsteoretiska perspektiv och vald problemställning
- argumentera vetenskapligt angående likheter och skillnader mellan olika forskningsdesigner samt dra slutsatser angående lämpliga forskningsmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera olika vetenskapsteoretiska perspektiv och metoder inom samhällsvetenskaplig, humanistisk och utbildningsvetenskaplig forskning och liknande forskningsfält
-kritiskt diskutera forskningsdesign med avseende på forskningsfrågor, vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsmetod
- kritiskt reflektera över konsekvenser av en forskningsdesign med specifika forskningsfrågor
- kritiskt granska och diskutera frågor rörande forskningskvalitet.
Innehåll
• Olika typer av forskningsdesigner
• Utveckling av en forskningsdesign
• Formulering av forskningsfrågor kopplat till en problemställning
• Val av forskningsmetod och därtill kopplad vetenskapsteoretisk utgångspunkt
• Kritisk granskning av forskningsdesigner
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart. Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
| Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
|---|
| Seminarium | 3 hp | U/G |
| Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK.
Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen riktar sig till deltagare inom forskarutbildningsämnena Medie- och kommunikationsvetenskap samt Pedagogik.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen meddelas senast 8 veckor innan kursstart.
Övrigt:
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden– Högskolan för lärande och kommunikation, finns på Canvas.
Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du.
Högskolebiblioteket: Jönköping University
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html