KURSPLAN
Forskningsdesign II, 7,5 högskolepoäng
Research Design II, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | FLFD231 |
Fastställd av: | Forskningschef HLK 2021-05-10 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2021 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Forskarnivå |
Forskarutbildningsämne: | |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna
Kunskap och förståelse
- identifiera hur forskningsfrågor är relaterade till relevanta forskningsfält och till olika doktorsavhandlingars och licentiatuppsatsers forskningsdesign
- redogöra för hur doktorsavhandling eller licentiatuppsats sätts in i ett vetenskapligt sammanhang i det vetenskapliga samtalet vid disputation eller licentiatseminarium
Färdighet och förmåga
- reflektera över relationen mellan forskningsfrågor, vetenskapsteoretiska perspektiv, datainsamlings- och analysmetoder samt resultat i doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser
- jämföra och sammanfatta, såväl muntligt som skriftligt, likheter och skillnader mellan olika doktorsavhandlingars och licentiatuppsatsers forskningsdesign
- reflektera över hur doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser i det vetenskapliga samtalet vid disputation eller licentiatseminarium sätts in i ett vetenskapligt sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och diskutera olika doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser avseende forskningsdesign
- värdera doktorsavhandlingars och licentiatuppsatsers forskningskvalitet vad gäller forskningsfrågor, vetenskapsteoretiska perspektiv, datainsamlings- och analysmetoder samt resultat
- reflektera över och kritiskt diskutera doktorsavhandlingars och licentiatuppsatsers upplägg och innehåll
- kritiskt reflektera över bedömningsgrunder för doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser samt procedurer vid disputation och licentiatseminarium
Innehåll
- Fördjupning i doktorsavhandlingars och licentiatuppsatsers relation till aktuellt forskningsfält
- Fördjupning i doktorsavhandlingars och licentiatuppsatsers forskningsdesign
- Disputation och licentiatseminarium som vetenskapligt sammanhang
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarium samt genom deltagande vid en disputation eller licentiatseminarium.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
För betyget godkänd krävs godkänt på samtliga individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt godkänt seminariedeltagande.
Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning
tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Kursen examineras genom 1 individuell skriftlig inlämningsuppgift och fyra seminarium samt deltagande i disputation eller licentiatseminarium.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 1 hp | U/G |
Seminarium | 1 hp | U/G |
Seminarium | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U/G |
Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK.
Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen riktar sig till deltagare inom forskarutbildningsämnena Medie- och kommunikationsvetenskap samt Pedagogik.
Se separat bilaga för närmare beskrivning av schema och hur du anmäler dig till kursen.
Kurslitteratur
Bennedahl, Marie (2020). Fall in Line. Genus, kropp och minnena av det amerikanska inbördeskriget i skandinavisk reenactment. [doktorsavhandling]. Linnéuniversitetet. 231 sidor.
Canavarro Rodrigues Martins, Marcela (2019). Political mobilization in Brazil from 2013 to 2017: a technopolitical analysis using surveys and social network data mining. [doktorsavhandling]. University of Porto. 287 sidor.
Svensson, Anette (2010). A Translation of Worlds: Aspects of Cultural Translation and Australian Migration Literature. [doktorsavhandling]. Umeå universitet. 152 sidor.
En valfri avhandling eller licentiatuppsats som läggs fram för disputation eller vid licentiatseminarium inom ämnen med relevans för forskarutbildningsämnena Medie- och kommunikationsvetenskap samt Pedagogik som kursdeltagaren väljer i samråd med kursansvarig.
En valfri doktorsavhandling eller licentiatuppsats med relevans för forskarutbildningsämnena Medie- och kommunikationsvetenskap samt Pedagogik som kursdeltagaren väljer i samråd med kursansvarig.
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden–Högskolan för lärande och kommunikation,
finns på Canvas.
Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du.
Högskolebiblioteket: Jönköping University
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html