KURSPLAN
Forskningsetik, reflektion och praktik, 4,5 högskolepoäng
Research Ethics, Reflections and Practices, 4.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | FLFRP31 |
Fastställd av: | Forskningschef HLK 2021-05-31 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2021 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Forskarnivå |
Forskarutbildningsämne: | |
Lärandemål
De studerande ska uppnå följande mål vad gäller kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.
Kunskap och förståelse
- identifiera och beskriva centrala begrepp inom forskningsetik
- beskriva och förklara grundläggande etiska lagar, regler och forskningskodexar
- identifiera forskningsetiska frågeställningar i relation till olika forskningsfält
Färdighet och förmåga
- tillämpa rådande forskningsetisk lagstiftning i relation till olika forskningsfält
- reflektera över forskningsetiska riktlinjer i relation till det egna forskningsområdet
- reflektera över och motivera forskningsetiska val kopplade till det egna forskningsarbetet
- visa adekvat tillämpning av centrala forskningsetiska begrepp i det egna forskningsarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera, problematisera och värdera forskningsetiska överväganden och utmaningar
- kritiskt reflektera över forskningsetisk hållbarhet i relation till forskning i allmänhet och till det egna forskningsarbetet
Innehåll
• Lagar, regler, forskningsetiska kodexar
• Etikprövning, nationellt och internationellt
• Etiska överväganden under forskningsprocessen
• Forskningspraktikers och arbetsprocessers etiska inverkan på producerad forskning
• Vetenskaplig redlighet
• Forskarens ansvar i förhållande till anslagsgivare, uppdragsgivare och samverkansparter
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten, på campus och på distans.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, muntlig presentation i grupp samt seminarium.
- Seminarier 1.5 HP U/G
- Individuell inlämningsuppgift 3 HP U/G
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen riktar sig till deltagare inom forskarutbildningsämnena Medie- och kommunikationsvetenskap samt Pedagogik.
Se separat bilaga för närmare beskrivning av schema och hur du anmäler dig till kursen.
Kurslitteratur
ALLEA (2011). The European Code of Conduct for Research Integrity. Retrieved from: http:www.esf.org/fileadmin/Public_documents/Publications/Code_Conduct_ResearchIntegrity.pdf
Etikprövningslagen (2003). SFS 2003:460
Dataskyddslagen SFS 2018:218
Gustavsson, B., Hermerén,G. & Petersson, B. (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådet: Stockholm. https:www.vr.se/uppdrag/etik.html
European Commission_ European textbook on ethics in research. https:ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/textbook-on-ethics-report_en.pdf
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar, webbaserat material och bokkapitel tillkommer i samråd med läraren.
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden– Högskolan för lärande och kommunikation, finns på PingPong.
Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Jönköping University http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html