KURSPLAN
Kvalitativ metod, 7,5 högskolepoäng
Research Methods in Education: Qualitative Method, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: FLKVM37
Fastställd av: Forskningsnämnden 2016-11-10
Reviderad av: Forskningsnämnden 2019-09-16
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 2
Utbildningsnivå: Forskarnivå
Forskarutbildningsämne:

Lärandemål

De studerande ska uppnå följande mål vad gäller kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren ha förmåga att:

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren:

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs antagning till forskarutbildning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, muntlig presentation i grupp samt aktivt deltagande i seminarium.

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Se separat bilaga för närmare beskrivning av schema och hur du anmäler dig till kursen.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur
Geertz, Clifford. (1973). Thick description: toward an interpretive theory of culture, in: The interpretation of cultures: selected essays. New-York/N.Y./USA: Basic Books. 30 s.

Graneheim, Ulla, & Lundman, Berit. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures of trustworthiness. Nurse Education Today, 24, 105-112.

Hsieh, Hsiu-Fang, & Shannon, Sarah. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9): 1277-1288.

Kvale, Steinar, & Brinkmann, Svend. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 412 s.

Larsson, Staffan. (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk Pedagogik, 25(1), 16-35.

Malmqvist, Johan, Hellberg, Kristina, Möllås, Gunvie, Shevlin, Michael, & Rose, Richard. (2019). Conducting the pilot study – a neglected part of the research process? Methodological findings supporting the importance of piloting in qualitative research studies. International Journal of Qualitative Methods. 17 s.

Somekh, Bridget, & Lewin, Cathy. (2005). Research methods in the social sciences. London: Sage. 368 s.

Tracy, Sarah. (2010). Qualitative Quality: Eight ''Big-Tent'' Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 16(10) 837–851.

Valfri doktorsavhandling i samråd med kursansvarig.

Förslag på fördjupande litteratur
Fenomenografi
Marton, Ference, & Booth, Shirley. (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur. Kap. 6. 31 s.

Larsson Staffan. (1986). Kvalitativ metod – Exemplet fenomenografi. Lund: Studentlitteratur. 49 s.

Svensson, Lennart. (1997). Theoretical foundations of phenomenography. Higher Education Research & Development, IV(4), 529-545.

Fenomenologi
Bengtsson, Jan. (2005). Med livsvärlden som grund. Lund: Studentlitteratur. 200 s.

Hugo, Martin. (2013). Meningsfullt lärande i skolverksamheten på särskilda ungdomshem, 2013(1). Stockholm: Statens institutionsstyrelse. Kap. 2. 11 s.

Van Manen, Max. (1990). Researching Lived Experience. Michigan USA: Edwards Brothers. 197 s.

Hermeneutik
Ödman, Per-Johan. (1979). Tolkning, förståelse och vetande. Hermeneutik i teori och praktik. Stockholm: Almqvist & Wiksell förlag. 198 s.

Segolsson, Mikael. (2011). Lärandets Hermeneutik – Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt. Dissertation Seies No. 10: School of Education and Communication: Jönköping university. 234 s.

Diskursanalys
Winther Jørgensen, Marianne., & Phillips, Louise. (2002). Discourse analysis as theory and method. London: Sage. [Svensk översättning: Diskursanalys som teori och metod]. Lund: Studentlitteratur, 2000. 201 s.

Grounded Theory
Glaser, Barney. (2010/1998). Att göra grundad teori - problem, frågor och diskussion. [Svensk översättning Hans Thulesius & Thomas Åström]. Mill Valley, CA: Sociology Press. 272 s.

Etnografi
Hammersley, Martyn., & Atkinson, Paul. (1995). Ethnography. Principles in practice. London and New York: Routledge. 276 s.

Aktionsforskning
Hansson, Agneta. (2003). Praktiskt taget: Aktionsforskning som teori och praktik – i spåren efter LOM. (Avhandling). Göteborgs universitet, Sociologiska institutionen. 283 s.

Övrigt
Interaktiva antiplagiatguiden - Högskolan i Jönköping (kommer att finnas tillgänglig via lärplattformen)

Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Jönköping University