KURSPLAN
Skolans styrning och ledning, 7,5 högskolepoäng
School Governance and Management, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: FLSSL37
Fastställd av: Forskningsnämnden 2016-12-13
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 1
Diarienummer:2016/4746-41
Utbildningsnivå: Forskarnivå
Forskarutbildningsämne:

Lärandemål

De studerande ska uppnå följande mål vad gäller kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:

Innehåll

Kursen utgör en grundläggande forskarutbildningskurs i styrning och ledning av utbildningsverksamhet. De olika momenten handlar om

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examinationen sker genom skriftliga redovisningar samt ett avslutande skriftligt arbete.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fem individuella paper2,5 hpU/G
Avslutande uppgift5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Se separat bilaga för närmare beskrivning hur du anmäler dig till kursen och schema samt examinationsuppgifter.

Kurslitteratur

Bjursell, C. (2016). “When theories become practice - a metaphorical analysis of adult-education school-leaders’ talk.” European Journal for Research on the Education and Learning of Adults 7(2), 191-205. 15 s.

Jarl, M. & Nihlfors, E. (2016). Ledarskap Utveckling Lärande Grundbok för rektorer och förskolechefer. Stockholm: Natur & Kultur. 90 s.

Lindensjö, B. & Lundgren, U.P. (2014). Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: Liber. 220 s.

Ljungberg, J. & Nilsson, S. (2009). ”Human Capital and Economic Growth: Sweden 1870 – 2000” Cliometrica 3(1), 71-95. 24 s.

Lundgren, U.P. (2015). ”What’s in a name? That which we call a crisis? A comentary on Michael Young’s article ‘Overcoming the crisis in curriculum theory”. Journal of Curriculum Studies 42(6), 787-801. 12 s.

Lundgren, U.P. (2016) “Governing the Education Sector: International trends, main themes and approaches”. I G-B. Wärvik, C. Runesdotter, B. Hasselgren & F. Sahlström, (Red.). Skola Lärare Samhälle. Vänbok till Sverker Lindblad. Göteborg: RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr. 9. S. 89–105. Göteborgs universitet. GUPEA (Göteborgs universitets publikationer – elektroniskt arkiv). 16 s.

Moos, L., Nihlfors, E. & Paulsen, J.M. (Red.). (2016). Nordiska skolchefer - aktörer i en bruten kedja. Malmö: Gleerups. 170 s.

Rapp, S. (2012). The director of education as a leader of pedagogical issues: a study of leadership in municipal educational sector activities. School Leadership and Management, 31(5), 471-490. 19 s.

Rapp, S. (2013). Rektorn och lagen. En studie av skolans pedagogiska ledare (andra upplagan). Stockholm: Norstedts juridik. 208 s.

Ringarp, J. & Waldow, F. (2016). “From silent borrowing to the international argument – legitimating Swedish educational policy from 1945 to the present day.”NordSTEP 2016, 2: 29583 - http:dx.doi.org/10.3402/nstep.v2.29583 7 s.

Skott, P. & Nihlfors, E. (2015). ”Leadership in transition”. NordSTEP 2015, 1: 30410 - http:
dx.doi.org/10.3402/nstep.v1.30410 6 s.

Svedberg, L. (Red.). (2014). Rektorn, skolchefen och resultaten – mellan politik och profession. Lund: Studentlitteratur. 240 s.

Wahlström, N. (2009). Mellan leverans och utbildning. Om lärande i en mål- och resultatstyrd skola. Göteborg: Daidalos. Kap 3. 20 s.

Wahlström, N. (2016). A third wave of European education policy: Transnational and national conceptions of knowledge in Swedish curricula. European Educational Research Journal, 15(3), 298–313. 15 s.


Referenslitteratur

Nordin, A. & Sundberg, D. (2014). (Eds). Transnational Policy Flows in European Education. Oxford: Symposium Books. 240 s.

Pereyra, M-A., Kothoff H-G & Cowen, R. (2011). PISA under examination. Changing Knowledge, Changing Tests, Changing Schools. Rotterdam: Sense Publisher.

Ropo, E. & Autio, T. (2009). International Conversations on Curriculum Studies. Subject, Society and Curriculum. Rotterdam: Sense Publisher.

Rotberg, I. C. (2010). Balancing Change and Tradition in Global Education Reform. Lanham, Maryland: ScarecrowEducation. 432 s.