KURSPLAN
Etnografisk metod, 7,5 högskolepoäng
Ethnography, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: FTETM35
Fastställd av: Forskningschef HLK 2024-06-17
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 1
Utbildningsnivå: Forskarnivå
Forskarutbildningsämne: Pedagogik

Lärandemål

De studerande ska uppnå följande mål vad gäller kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt. Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för de viktigaste forskningsmetoderna inom etnografi, inklusive deltagande observation och intervjuer
- förklara och kritiskt diskutera etnografiska forskningsmetoders syften, möjligheter och begränsningar samt hur de kan användas i etnografiskt fältarbete

Färdighet och förmåga

- skapa, bearbeta och analysera empiriskt material med hjälp av etnografisk metod
- visa kritisk förståelse för etiska överväganden rörande forskning med människor och vikten av att erkänna och reflektera över maktrelationer i forskningssammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt värdera och välja de etnografiska metoder som passar specifika forskningsfrågor och fält
- kritiskt reflektera kring etnografens positionalitet som forskare.

Innehåll

Undervisningsformer

Föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Kursen examineras genom en individuell skritflig inlämningsuppgift, 5 hp, och ett seminarium, 2,5 hp.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G
Seminarium2,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt lämnas till utbildningsledare för forskarutbildningen vid HLK. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Alm, Björn (2019). Introduktion till etnografiskt fältarbete. Gleerups. 171 s.

Emerson, Robert M., Fretz, Rachel I. & Shaw, Linda L. (2011). Writing ethnographic fieldnotes. University of Chicago Press. 320 s.

Geertz, Clifford. (1973). Thick description: toward an interpretive theory of culture, in: The interpretation of cultures: selected essays. Basic Books. 30 s.

Hammersley, Martyn & Atkinson, Paul (1995). Ethnography. Principles in practice. Routledge. 276 s.

Hugo, Martin (2013). Meningsfullt lärande i skolverksamheten på särskilda ungdomshem. (Vol. 2013:1).Statens institutionsstyrelse. 148 s.

Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.
412 s.

Tracy, Sarah (2010). Qualitative Quality: Eight ''Big-Tent'' Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 16(10) 837–851.

Van Manen, Max (1990). Researching Lived Experience. Edwards Brothers. 197 s.

Wästerfors, David (2019). Den etnografiskt okänsliga etikprövningen. Statsvetenskaplig tidskrift. Årgång 121, 2019/2.

Valfri artikel eller doktorsavhandling i samråd med kursansvarig.

Övrigt:

Interaktiva antiplagiatguiden - Högskolan i Jönköping (kommer att finnas tillgänglig via lärplattformen)

Sök- och skrivhjälp (u.å.). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Jönköping University