KURSPLAN
Vetenskapliga metoder med inriktning vård av äldre, 7,5 högskolepoäng
Philosophy of Science and Research Methods in Elderly Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HÄLR21 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-01-15 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2021 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Institutet för gerontologi |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva vetenskapliga metoder och deras relevans i forskning och utveckling av kunskap inom området vård av äldre
- förklara och problematisera gällande forskningsetiska principer.
Färdighet och förmåga
- designa en projektplan utifrån ett problemområde inom vård av äldre
- bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder inom området vård av äldre
- analysera, presentera och dra slutsatser av resultatets betydelse för vårdandet av den äldre patienten med komplexa vårdbehov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera vetenskaplig produktion
- reflektera över och värdera forskningsetiska överväganden i relation till vetenskapliga metoder och vård av äldre
- identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap-
Undervisningsformer
I kursen integreras empiri och teori i förhållande till området vård av äldre. Detta innebär dels att teoretiska frågeställningar omsätts i praktisk handling, dels att frågeställningar hämtas i empirin, analyseras och reflekteras över i relation till teori och aktuell forskning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen, 180 hp, inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras genom obligatoriska moment, individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt individuell skriftlig inlämningsuppgift i form av en projektplan med uppföljande seminarium.
Generella regler för examination vid Högskolan Väst finns på www.hv.se.
Om den studerande har ett beslut/rekommendation om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning har examinator rätt att examinera den studerande i en anpassad examinationsform.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig inlämningsuppgift kvalitativa metoder | 2 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift kvantitativa metoder | 2 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift med seminarium | 3,5 hp | U/G |
Övrigt
Kursen ges av Högskolan Väst (HV) och ingår i programmet Specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning vård av äldre, som genomförs i samverkan med Göteborgs Universitet (GU), Högskolan Kristianstad (HKR), Hälsohögskolan i Jönköping (HHJ), Lunds universitet (LU) och Linneuniversitetet (LNU).
Kursen bedrivs som en nätbaserad distanskurs utan campusförlagda träffar och genomförs via den nätbaserade utbildningsmiljön National Nurse Online (NANO). Studierna är upplagda utifrån pedagogiska modeller som stimulerar till aktivt kunskapssökande, kritisk analys, reflektion, problemlösning och dialog. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och varierar mellan individuellt arbete, gruppuppgifter, föreläsningar och nätbaserade seminarier. För kursen krävs datorvana samt tillgång till dator med Internetuppkoppling, kapacitet för mottagande av filmade inslag och webkamera.
Inom ramen för kursen ges möjlighet till ett ordinarie och två omtentamenstillfällen.
Kurslitteratur
* (2013). The WMA’s Declaration of Helsinki - Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. World Medical Journal. 59 (5) 199-202
* Höglund Nielsen, Birgitta & Granskär, Monica (red). (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund:
Studentlitteratur
* Barmark, M., & Djurfeldt, G. (2015). Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur
Blomqvist, Kerstin, Edberg, Anna-Karin, Ernsth Bravell, Marie, Wijk, Helle. (2017). Omvårdnad & äldre. 1. Lund: Studentlitteratur
Edberg, A¬K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, H. & Öhlén, J. (2013). Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur
* Graneheim Hällgren, Ulla & Lundman, Berit. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures
to achieve trustworthiness. Nurse Education Today. 24 (2) .105-112
* Graneheim Hällgren, Ulla, Lindgren, Britt-Marie & Lundman, Berit. (2017). Methodological challenges in qualitaitive conten analysis: A
discussion paper. Nurse Education Today. 56 29-34
Polit, Denise F. & Beck, Cheryl Tatano. (2017). Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice. 10 ed.
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkin
* Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b05/1529480532631/Godforskningssed_
VR_2017.pdf
Kompletterande material
Vetenskapliga artiklar, CODEX regler och riktlinjer för forskning tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.