KURSPLAN
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen, del II, 30 högskolepoäng
Quality Improvement and Leadership in Health and Welfare Services, Master Thesis, part II, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: H2KV29
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-10-23
Gäller fr.o.m.: 2020-01-20
Version: 1
Diarienummer:Jönköping Academy
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: HS1
Fördjupning: A2E
Huvudområde: Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- genomförande av ett praktiskt förbättringsarbete med en tydlig koppling till patient-, brukar-,
anhörig- alternativt kundnytta
- fördjupning och utveckling av ämnet Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- metoder lämpliga för ämnesområdet
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- skapande och presentation av en poster på engelska
- populärvetenskaplig rapportering av förbättringsarbetet
- författande av examensarbete
- försvar av och opposition på examensarbeten vid examinationsseminarium

Undervisningsformer

Kursen genomförs dels i form av ett verksamhetsförlagt förbättringsarbete, dels av en vetenskaplig studie av förbättringsarbete. Kursen tillämpar blandad lärplattform (blended learning), vilket innebär distansundervisning via webben/JUs lärplattform samt campusträffar omfattande 2 dagar ungefär var 5:e vecka. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och genomförandet innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade (A) och genomförda (G) obligatoriska kurser enligt nedan inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg, eller motsvarande kunskaper:
Förbättringskunskap I, 5 hp (A)
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp (A)
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 hp (A)
Förbättringskunskap II, 5 hp (A)
Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (A)
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp (A)
Projektplanering och stöd för kvalitetsförbättring, 7,5 hp (A)
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd, 3,7 hp (A)
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 hp (A)
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen inklusive praktiskt förbättringsarbete I (G)

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd på kursens delmoment. Examensarbetet i form av en uppsats, och hela kursen, bedöms med betygen VG, G eller U.
Kursen examineras i form en posterpresentation, en populärvetenskaplig skriftlig framställning och en individuell skriftlig och muntlig presentation av ett självständigt arbete, samt opposition på annan students arbete vid ett examinationsseminarium. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis.


Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Populärvetenskaplig skriftlig framställning (”Årsbok”)4 hpU/G
Posterpresentation (på internationell arena)4 hpU/G
Individuellt skriftligt arbete20 hpU/G/VG
Muntlig presentation och försvar av det individuellt skriftliga arbetet1 hpU/G
Opposition på annan students arbete1 hpU/G

Övrigt

Kursen är obligatorisk i masterprogrammet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd.

Kurslitteratur

Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor. Litteraturen diskuteras med handledare.

Referenslitteratur finns i studieguiden och på den digitala lärplattformen.