KURSPLAN
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen, del II, 30 högskolepoäng
Quality Improvement and Leadership in Health and Welfare Services, Master Thesis, part II, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | H2KV29 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A2E
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för kunskapsområdet kvalitetsförbättring och ledarskap, samt visa fördjupade kunskaper inom aktuellt forsknings- och förbättringsarbete inklusive former för vetenskaplig rapportering
- identifiera och applicera fördjupad metodkunskap inom kvalitetsförbättring och ledarskap.
Färdighet och förmåga
- initiera, leda, bedriva, dokumentera och kontinuerligt utvärdera förbättringsarbete med ett lärande förhållningssätt i hälsa- och välfärdspraktiker
- sprida kunskapsbaserade åtgärder som kan bidra till bättre hälsa och välfärd samt en god resurshushållning
- beakta och i samskapande (co-production) tillvarata patienters/brukares/anhörigas alternativt kunders kunskaper och erfarenheter i utformning och genomförande av förbättringsarbete
- tillämpa och medverka i forsknings- och utvecklingsarbete inom kvalitetsförbättring och ledarskap
- relatera och beakta samspel mellan mikro-, meso-, makroperspektiv och multiprofessionella organisationers utmaningar i relation till kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- diskutera och argumentera kring teori och evidens vid kvalitets- och förbättringsarbete i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt, och i dialog med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera över sitt eget ledarskap och relatera detta till individers och den professionella arbetsgruppens reaktioner vid forsknings- och förbättringsarbete
- relatera sitt professionella agerande till värdegrunder för hälsa och välfärd med fokus på samskapande med och värdeskapande för patienter/brukare/anhöriga alternativt kunder
- kritiskt och självständigt integrera teori och evidens inom organisation och ledarskap för att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- göra bedömningar och värdera insatser med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga aspekter
- visa medvetenhet om, och beakta, etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom kvalitetsförbättring och ledarskap, dess roll i samhället och människors ansvar för hur det tillämpas kritiskt
- reflektera och inta ett lärande förhållningssätt, samt identifiera eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kompetensutveckling inom område.
Innehåll
- genomförande av ett praktiskt förbättringsarbete med en tydlig koppling till patient-, brukar-,
anhörig- alternativt kundnytta
- fördjupning och utveckling av ämnet Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- metoder lämpliga för ämnesområdet
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- skapande och presentation av en poster på engelska
- populärvetenskaplig rapportering av förbättringsarbetet
- författande av examensarbete
- försvar av och opposition på examensarbeten vid examinationsseminarium
Undervisningsformer
Kursen genomförs dels i form av ett verksamhetsförlagt förbättringsarbete, dels av en vetenskaplig studie av förbättringsarbete. Kursen tillämpar blandad lärplattform (blended learning), vilket innebär distansundervisning via webben/JUs lärplattform samt campusträffar omfattande 2 dagar ungefär var 5:e vecka. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och genomförandet innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade (A) och genomförda (G) obligatoriska kurser enligt nedan inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg, eller motsvarande kunskaper:
Förbättringskunskap I, 5 hp (A)
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp (A)
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 hp (A)
Förbättringskunskap II, 5 hp (A)
Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (A)
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp (A)
Projektplanering och stöd för kvalitetsförbättring, 7,5 hp (A)
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd, 3,7 hp (A)
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 hp (A)
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen inklusive praktiskt förbättringsarbete I (G)
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd på kursens delmoment. Examensarbetet i form av en uppsats, och hela kursen, bedöms med betygen VG, G eller U.
Kursen examineras i form en posterpresentation, en populärvetenskaplig skriftlig framställning och en individuell skriftlig och muntlig presentation av ett självständigt arbete, samt opposition på annan students arbete vid ett examinationsseminarium. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Populärvetenskaplig skriftlig framställning (”Årsbok”) | 4 hp | U/G |
Posterpresentation (på internationell arena) | 4 hp | U/G |
Individuellt skriftligt arbete | 20 hp | U/G/VG |
Muntlig presentation och försvar av det individuellt skriftliga arbetet | 1 hp | U/G |
Opposition på annan students arbete | 1 hp | U/G |
Övrigt
Kursen är obligatorisk i masterprogrammet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd.
Kurslitteratur
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor. Litteraturen diskuteras med handledare.
Referenslitteratur finns i studieguiden och på den digitala lärplattformen.