KURSPLAN
Arbetsterapi, teori I, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy Theory I, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HA1R20 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-01-09 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-10-10 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 8 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- djupgående redogöra för olika aktivitetsteoretiska resonemang.
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera och jämföra olika teorier, referensramar och modeller inom arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
- kritiskt argumentera för vilka konsekvenser tillämpningen av olika teorier, referensramar och modeller inom arbetsterapi och aktivitetsvetenskap får inom eget praktiskt arbete eller område av intresse
- kritiskt diskutera ursprunget och utvecklingen av arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
- djupgående analysera och argumentera för aktiviteters betydelse för människor och rätten till aktivitet (occupational rights) ur individ-, grupp-, och samhällsperspektiv samt ur globalt perspektiv
- argumentera för egna slutsatser med hjälp av olika aktivitetsteoretiska resonemang
- visa tydlighet och logik i disposition samt språklig stringens och tillämpa relevant terminologi vid skriftlig dokumentation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska aktivitetsteoretiska resonemang samt värdera deras användbarhet inom olika arbetsterapeutiska verksamhetsområden
- kritiskt granska och värdera egna insatser, samt identifiera vad som behöver utvecklas när det gäller teorier, teoretisk argumentationsförmåga och tillämpning till praxis.
Innehåll
- teoretiska referensramar inom arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
- kritisk arbetsterapi
- teoriutveckling
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbbaserat genom resurser för lärande, diskussion och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 90 hp inom arbetsterapi inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av deltagande i ett seminarium, kritisk granskning av en kurskamrats arbete, skriftlig rapport och en individuell skriftlig reflektionsrapport.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 1 hp | U/G |
Kritisk granskning | 2 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig rapport | 4 hp | U/G |
Reflektionsrapport | 0,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Socialstyrelsen. (2003). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/klassifikationer-och-koder/icf/
Taylor, R. (2016). Kielhofner’s model of human occupation: Theory and application. (5th ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Townsend, E.A. & Polatajko, H.J. (2013). Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. Canadian Association of Occupational Therapists.
Wilcock A, A., & Hocking C. (2015). An occupational perspective of health. Slack.
Ytterligare litteratur tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.