KURSPLAN
Arbetsterapi, examensarbete, 15 högskolepoäng
Occupational Therapy, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HAEP17
Fastställd av: Utbildningsrådet 2016-05-30
Gäller fr.o.m.: 2017-04-03
Version: 1
Diarienummer:2016/2223 (313) Avdelningen för rehabilitering
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2E
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- fördjupning inom valt ämnesområde
- kvantitativa och/eller kvalitativa metoder alt.metod vid litteraturstudier
- forskningsetiska principer
- försvar och opposition av examensarbeten

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av handledning, såväl i grupp som individuellt, och seminarier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutad kurser i arbetsterapi om 60 hp. Dessutom genomgångna kurser i Arbetsterapi i utrveckling, 15 hp och Vetenskaplig metod, fördjupning 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en parvis genomförd skriftlig och muntlig presentation av examensarbete samt försvar och opponentskap. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras individuellt. I examinationen ingår också en individuell skriftlig självvärdering och reflektion över egen insats och egen utveckling av ett vetenskapligt arbetssätt samt informationsutbyte på vetenskaplig nivå.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Obligatorisk närvaro vid handledningstillfällen samt vid tre examinationsseminarier förutom det egna.

Kurslitteratur

Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.

Ejlertsson, G. (2012). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur.

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtad från http://www.vr.se.

Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor väljs i samråd med handledare.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.