KURSPLAN
Arbetsterapi, examensarbete, 15 högskolepoäng
Occupational Therapy, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HAEP17 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-05-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-04-03 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2016/2223 (313) Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för aktuell forskning inom arbetsterapi
- beskriva och diskutera hur teoretisk och empirisk kunskap samspelar inom arbetsterapi
- beskriva hur forskningsetiska principer påverkar forskningsprocesser inom arbetsterapi.
Färdighet och förmåga
- redogöra för och tillämpa resultaten av vetenskapliga arbeten inom arbetsterapi
- delta i projekt- och utvecklingsarbete inom professionen
- muntligt och skriftligt presentera resultatet av vetenskapliga arbeten och redogöra för deras giltighet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och beskriva egna insatser och identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas när det gäller eget vetenskapligt arbetssätt och informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Innehåll
- fördjupning inom valt ämnesområde
- kvantitativa och/eller kvalitativa metoder alt.metod vid litteraturstudier
- forskningsetiska principer
- försvar och opposition av examensarbeten
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av handledning, såväl i grupp som individuellt, och seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutad kurser i arbetsterapi om 60 hp. Dessutom genomgångna kurser i Arbetsterapi i utrveckling, 15 hp och Vetenskaplig metod, fördjupning 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en parvis genomförd skriftlig och muntlig presentation av examensarbete samt försvar och opponentskap. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras individuellt. I examinationen ingår också en individuell skriftlig självvärdering och reflektion över egen insats och egen utveckling av ett vetenskapligt arbetssätt samt informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Obligatorisk närvaro vid handledningstillfällen samt vid tre examinationsseminarier förutom det egna.
Kurslitteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2012). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur.
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtad från http://www.vr.se.
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor väljs i samråd med handledare.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.