KURSPLAN
Arbetsterapi, vetenskaplig metod, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Research Methods, Intermediate Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HAFN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-04-03 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-12-03 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-12-07 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera olika problemområden och precisera vetenskapliga problem
- identifiera likheter och skillnader mellan olika vetenskapsteoretiska inriktningar och belysa konsekvenserna av dessa för vetenskapligt arbete
- välja och värdera relevant forskningsmetod och dess användbarhet utifrån ett vetenskapligt problem.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga studier
- inhämta ny kunskap genom ett vetenskapligt arbetssätt
- använda olika vetenskapliga metoder i relation till olika typer av vetenskapliga problem analysera datamaterial med lämpliga kvalitativa och kvantitativa metoder
- tillämpa forskningsetiska principer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över tidigare kunskap och behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig metod.
Innehåll
- forskningsetik
- forskningsmetodik
- kvalitativ och kvantitativ databearbetning
- vetenskapsteori
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 60 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem genom hela livet, 9 hp, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid ohälsa och utsatta livssituationer, 9 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen och skriftlig uppgift.
Examinator är universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 4,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G |
Kurslitteratur
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Birkler, J. (2012). Vetenskapsteori – en grundbok. Solna: Liber.
Björk, J. (2011). Praktisk statistik för medicin och hälsa. Solna: Liber.
Höglund Nielsen, B., & Granskär, M. (Red.). (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur.
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtad från http://www.vr.se/publikationer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.