KURSPLAN
Arbetsterapi, vetenskaplig metod, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Research Methods, Intermediate Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: HAFN10
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-04-03
Reviderad av: Utbildningschef 2019-12-03
Gäller fr.o.m.: 2020-12-07
Version: 2
Diarienummer:Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- forskningsetik
- forskningsmetodik
- kvalitativ och kvantitativ databearbetning
- vetenskapsteori

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 60 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem genom hela livet, 9 hp, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid ohälsa och utsatta livssituationer, 9 hp eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen och skriftlig uppgift.

Examinator är universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell tentamen4,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G

Kurslitteratur

Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.

Birkler, J. (2012). Vetenskapsteori – en grundbok. Solna: Liber.

Björk, J. (2011). Praktisk statistik för medicin och hälsa. Solna: Liber.

Höglund Nielsen, B., & Granskär, M. (Red.). (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur.

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtad från http://www.vr.se/publikationer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.