KURSPLAN
Ageing and Society - Diversity, Participation and Health, 7,5 högskolepoäng
Ageing and Society - Diversity, Participation and Health, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: HAGR28
Fastställd av: Utbildningschef 2017-04-20
Gäller fr.o.m.: 2018-01-22
Version: 1
Diarienummer:2017/1642 (313) Institute of Gerontology
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Gerontologi

Lärandemål

Upon completion of this course the students should have the

Kunskap och förståelse

in order to

Färdighet och förmåga

in order to

Värderingsförmåga och förhållningssätt

in order to

Innehåll

- age as a social construction
- cultural representations of age, gender and ethnicity
- ageist attitudes in welfare areas, particularly in healthcare
- disability policy and age
- older people’s rights, agency and participation in areas regarding health and welfare

Undervisningsformer

The course is web-based and is comprised of lectures and group-discussions.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

General entry requirements and a degree of at least 180 credits within an education in medicine, nursing or social work (or the equivalent).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

The final grade will be based on active participation in group discussions, individual assignments and individual paper.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kurslitteratur

Higgs, P., & Gilleard, C. (2015). Frailty and the fourth age. In P. Higgs & C. Gilleard, Rethinking Old Age (pp. 62-77). New York: Palgrave Macmillan.

Lunsford, B. (2014). I may be old and sick, but I am still a person. In U.Kriebernegg , R. Maierhofer & B. Ratznebööck (Eds.), Alive and kicking at all ages. Cultural constructions of health and life course identity (pp. 41-64). Bielefeld: Transcript Verlag.

Wangler, J. (2014). Internalization or Social Comparison? In U.Kriebernegg, R. Maierhofer & B. Ratznebööck (Eds.), Alive and kicking at all ages. Cultural constructions of health and life course identity (pp. 117-130). Bielefeld: Transcript Verlag.

Additional scientific articles, and literature chosen in collaboration with the course leader.