KURSPLAN
Arbetsterapi och åldrande ur ett hälsofrämjande perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy and Ageing from a Health Promoting Perspective, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: HAHN17
Fastställd av: Utbildningsrådet 2016-05-30
Gäller fr.o.m.: 2017-08-28
Version: 1
Diarienummer:2016/2217 (313) Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF)
- photovoice
- social inkludering
- delaktighet och inflytande
- aktivitetsrelaterade frisk- och riskfaktorer
- hälsofrämjande åtgärder

Undervisningsformer

Kursen genomförs som distanskurs via nätet med en obligatorisk introduktionsdag på lärosätet. Kursen består av föreläsningar, parvisa- och individuella uppgifter, seminarier, fältstudier och projektarbete.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt inom arbetsterapeutprogrammet avslutade kurser om 60 hp inklusive avslutad kurs i Gerontologi, 4,5 hp eller motsvarande kunskaper, alternativt kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp i en utbildning inom vård, medicin, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap inklusive ett examensarbete omfattande 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom två inlämningsuppgifter som görs i par, aktivt deltagande i seminarier samt en individuell skriftlig rapport.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Obligatorisk närvaro vid kursintroduktion på lärosätet.

Kurslitteratur

Andonian, L., & MacRae, A. (2011). Well older adults within an urban context: strategies to create and maintain social participation. British Journal of Occupational Therapy, 74 (1), 2-11.

Hocking, C., & Wilcock, A. (2015). An occupational perspective of health. Thorofare: SLACK Incorporated.


Letts, L. (2003). Enabling citizen participation of older adults. I L. Letts, P. Rigby & D. Stewart (Red.), Using environments to enable occupational performance (pp. 71-80). Thorafare: SLACK Incorporated.

Piskur, B. (2012). Social participation: Redesign of research, education and practice in occupational therapy, In 9th Cotec congress of occupational therapy 24-27 May 2012, Stockholm. [Hämtad: 2012-08-27]. Keynote speaker's power point presentation . Tillgänglig via www.cotec2012.se/?id=89.

Scaffa, M.E., Reitz, S.M., & Pizzi, M.A. (2010). Occupational therapy in the promotion of health and wellness. Philadelphia: F.A. Davis.

Socialstyrelsen. (2003). Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Stockholm: Socialstyrelsen.

Statens Folkhälsoinstitut. Var med och bestäm! Delaktighet och inflytande – en förutsättning för hälsosamt åldrande erfarenheter av hälsofrämjande arbete. Tillgänglig via www.fhi.se/PageFiles/3398/R200811_Aldres_delaktig_0805(1).pdf.

Wang, C., & Burris, M.A. (1997). Photovoice: concept, methodology, and user for participatory needs assessment. Health Education & Behavior, 24 (3), 369-387.


Wilcock, A. & Whiteford, G. (2003). Occupation, health promotion, and the environment. I L. Letts, P. Rigby & D. Stewart (Red), Using environments to enable occupational performance (pp. 55-70). Thorafare: SLACK Incorporated.

Wilcock, A. (2005). Older people and occupational justice. I A. McIntyre & A. Atwal (Red), Occupational therapy and Older People (pp. 14-26). Malden, Mass.: Blackwell Publishing.


Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.

Ytterligare referenslitteratur kan tillkomma.