KURSPLAN
Arbetsterapi, introduktion, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, introduction, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | HAIA17 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-06-12 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2016-06-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-08-29 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | 2016/2291 (313) Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för arbetsterapins framväxt som profession och vetenskap såväl nationellt som internationellt
- översiktligt beskriva arbetsterapeutens verksamhetsfält och yrkets etiska grund
- visa förståelse för begreppet aktivitet utifrån yrkets teoretiska grund.
Färdighet och förmåga
- relatera praktiskt yrkesutövande till grundläggande arbetsterapeutiska modeller
- muntligt presentera arbetsterapeutens verksamhetsfält med hjälp av informationsteknik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa medvetenhet om eget förhållningssätt i relation till andra människor med utgångspunkt från de mänskliga rättigheterna
- visa självkännedom och identifiera vad som behöver utvecklas för den kommande yrkesrollen.
Innehåll
- arbetsterapins framväxt som profession och vetenskap
- arbetsterapeutens verksamhetsfält
- yrkets etiska grund
- teorier om aktivitet
- arbetsterapimodeller
- människosyn och förhållningssätt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier samt verksamhetsförlagda studier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Målen för Kunskap och förståelse samt Färdighet och förmåga examineras i form av en individuell skriftlig examination samt en gruppexamination som redovisas muntligt.
För uppfyllande av målen för Värderingsförmåga och förhållningssätt krävs deltagande i en workshop och genomförande av en reflektionsuppgift.
Kursen examineras av adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid schemalagda studiegruppsträffar, seminarier och verksamhetsförlagda studier.
Kurslitteratur
Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Fischer, A.G. (2009). Occupational Therapy Intervention Process Model. Fort Collins: Three star press, inc.
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter. (2012). Etisk kod för arbetsterapeuter. Stockholm.
Jacobson, D. (2014). Juridik för legitimerade arbetsterapeuter. Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter.
Kielhofner, G. (2012). Model of Human Occupation: teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur.
Sveriges Arbetsterapeuter. (2016). Kompetensbeskrivningar för arbetsterapeuter. Hämtas från http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Kompetensbeskrivningar-for-arbetsterapeuter/ Sveriges Arbetsterapeuter
Ytterligare litteratur om ca 300 sidor tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.