KURSPLAN
Arbetsterapi, information, undervisning och handledning, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Information, Education and Supervision, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HAIN17
Fastställd av: Utbildningsrådet 2016-05-30
Reviderad av: Avdelningschef 2017-04-07
Gäller fr.o.m.: 2017-05-08
Version: 2
Diarienummer:2017/1537 (313) Avdelningen för rehabilitering
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- pedagogiska teorier
- lärprocess
- information, undervisning och handledning
- informationsspridning

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av grupparbeten, föreläsningar, workshops och seminarier. Dessutom innehåller kursen tre dagar verksamhetsförlagda studier i form av samverkan med olika målgrupper.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutade kurser om 60 hp inom arbetsterapeutprogrammet samt genomgången kurs Arbetsterapi, förebyggande, förbättrande och kompensatoriska åtgärder, 22,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av två individuella, skriftliga examinationer samt två praktiska gruppexaminationer i reell miljö, som även redovisas skriftligt.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro vid workshops, seminarier och verksamhetsförlagda studier.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier

Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/
oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Egidius, H. (2009). Pedagogik för 2000-talet. Stockholm: Natur och Kultur.

Ewles, L., & Simnett, I. (2013). Hälsoarbete. Lund: Studentlitteratur.

Klang Söderkvist, B. (2013). Patientundervisning- ett aktivt lärande. Lund: Studentlitteratur.

Tveiten, S. (2014). Yrkesmässig handledning – mer än ord. Lund: Studentlitteratur.

Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.

Tillkommer vetenskapliga artiklar.