KURSPLAN
Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid ohälsa och utsatta livssituationer, 9 högskolepoäng
Occupational Therapy and Occupational Limitations when in Ill Health and vulnerable Life Situations, 9 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: HALN10
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-04-03
Reviderad av: Utbildningsrådet 2021-03-09
Gäller fr.o.m.: 2021-04-19
Version: 3
Diarienummer:Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- arbetsterapi vid ohälsa och/eller utsatta livssituationer
- lokalt samhällsbaserat arbete
- empowerment
- livsvillkor och socioekonomiska faktorer i samhället och deras relation till hälsa
- maktrelationer
- rättvisa ur ett aktivitetsperspektiv
- participatory occupational justice framework

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, workshops, projektarbete och seminarier. Vissa delar i kursen kan vara webbaserade.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 30 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell inlämningsuppgifter7 hpA/B/C/D/E/FX/F
Reflektionsuppgifter och seminarier2 hpU/G

Kurslitteratur

Christiansen, C.H., & Townsend, E.A. (2014). Introduction to Occupation. The Art and Science of Living. Pearson.

Hammell, K. (2019). Building globally relevant occupational therapy from the strength of our diversity. WFOT Bulletin, 75(1), 13–26. Tillgänglig via www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14473828.2018.1529480

Hocking, C. (2012). Working for citizenship: The dangers of occupational deprivation.Work-a Journal of Prevention Assessment & Rehabilitation, 41, (4), 391-395. Tillgänglig via pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22495409/

Hocking, C. (2017). Occupational justice as social justice: The moral claim for inclusion. Journal of Occupational Science, 24, (1), 29-42.

Pereira, R. B., & Whiteford, G. (2012). Understanding social inclusion as an international discourse: implications for enabling participation. British Journal of Occupational Therapy, 76, (2), 112-115.

Sakellariou, D. & Pollard, N. (Red.). (2017). Occupational therapies without borders: integrating justice with practice. Elsevier.

Stadnyk, R., Townsend, E., & Wilcock, A. (2010). Occupational justice. In C. Christiansen & E.Townsend (Eds.), Introduction to occupation: The art and science of living (2 ed., pp. 329-358). Pearson Education.

Twinley, R. (2020). Illuminating The Dark Side of Occupation: International Perspectives from Occupational Therapy and Occupational Science. In Illuminating The Dark Side of Occupation. Taylor and Francis.

WFOT. (2006). Position Statement Human Rights. World Federation of Occupational Therapists.


Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.