KURSPLAN
Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid ohälsa och utsatta livssituationer, 9 högskolepoäng
Occupational Therapy and Occupational Limitations when in Ill Health and vulnerable Life Situations, 9 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | HALN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-04-03 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2021-03-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-04-19 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- ge exempel på utsatta livssituationer på individ- grupp- och samhällsnivå, lokalt och globalt, samt beskriva dess relation till hälsa respektive ohälsa
- identifiera strukturer för exkludering och inkludering på individ-, grupp- och samhällsnivå
- identifiera och beskriva hur ohälsa och/eller utsatta livssituationer kan inverka på delaktighet i aktivitet
- beskriva rättvisa ur ett aktivitetsperspektiv vid ohälsa och/eller utsatta livsituationer på individ, grupp- och samhällsnivå, lokalt och globalt
- beskriva aktiviteters värde i relation till normer och lagar i samhället, lokalt och globalt
- förklara maktrelationers betydelse för aktivitet och delaktighet
- beskriva arbetsterapeutiska åtgärder för individer och grupper som upplever ohälsa och/eller befinner sig i en utsatt livssituation.
Färdighet och förmåga
- problematisera aktivitetsbegreppet relaterat till normer och lagar i samhället
- diskutera och relatera konstruktiva respektive destruktiva aktiviteter till exkludering kontra inkludering och hälsa
- diskutera individens handlingsutrymme i relation till ohälsa och livsvilkor/-situationer
- välja, tillämpa och anpassa de olika stegen i en arbetsterapiprocess för personer som upplever ohälsa och/eller befinner sig i en utsatt livssituation
- planera och diskutera åtgärder i samarbete med personer som upplever ohälsa och/eller befinner sig i en utsatt livssituation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över eget bemötande, etiskt förhållningssätt och maktrelation i mötet med personer som upplever ohälsa och/eller befinner sig i en utsatt livssituation.
Innehåll
- arbetsterapi vid ohälsa och/eller utsatta livssituationer
- lokalt samhällsbaserat arbete
- empowerment
- livsvillkor och socioekonomiska faktorer i samhället och deras relation till hälsa
- maktrelationer
- rättvisa ur ett aktivitetsperspektiv
- participatory occupational justice framework
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, workshops, projektarbete och seminarier. Vissa delar i kursen kan vara webbaserade.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 30 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell inlämningsuppgifter | 7 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Reflektionsuppgifter och seminarier | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Christiansen, C.H., & Townsend, E.A. (2014). Introduction to Occupation. The Art and Science of Living. Pearson.
Hammell, K. (2019). Building globally relevant occupational therapy from the strength of our diversity. WFOT Bulletin, 75(1), 13–26. Tillgänglig via www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14473828.2018.1529480
Hocking, C. (2012). Working for citizenship: The dangers of occupational deprivation.Work-a Journal of Prevention Assessment & Rehabilitation, 41, (4), 391-395. Tillgänglig via pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22495409/
Hocking, C. (2017). Occupational justice as social justice: The moral claim for inclusion. Journal of Occupational Science, 24, (1), 29-42.
Pereira, R. B., & Whiteford, G. (2012). Understanding social inclusion as an international discourse: implications for enabling participation. British Journal of Occupational Therapy, 76, (2), 112-115.
Sakellariou, D. & Pollard, N. (Red.). (2017). Occupational therapies without borders: integrating justice with practice. Elsevier.
Stadnyk, R., Townsend, E., & Wilcock, A. (2010). Occupational justice. In C. Christiansen & E.Townsend (Eds.), Introduction to occupation: The art and science of living (2 ed., pp. 329-358). Pearson Education.
Twinley, R. (2020). Illuminating The Dark Side of Occupation: International Perspectives from Occupational Therapy and Occupational Science. In Illuminating The Dark Side of Occupation. Taylor and Francis.
WFOT. (2006). Position Statement Human Rights. World Federation of Occupational Therapists.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.