KURSPLAN
Occupational Therapy, Community-based Practice, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Community-based Practice, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: | HALR26 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2015-02-16 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-04-04 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2014/4362 Department of Rehabilitation/Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- jämföra och kontrastera teoretiska argument relaterat till begreppet lokalsamhälle
- identifiera och grundligt analysera begrepp som är relevanta i lokalt samhällsbaserat arbete och lokal samhällsutveckling samt argumentera kring deras betydelse och användning inom arbetsterapi.
Färdighet och förmåga
- självständigt utveckla kunskap baserad på arbetsterapins teori och praktik i lokal kontext i förhållande till framväxande hälso- och sociala utmaningar
- självständigt etablera samarbete med grupper i lokalsamhället för att främja och utveckla deras hälsa samt välbefinnande genom delaktighet i aktivitet
- självständigt främja hållbara nätverk mellan aktivitetsmässigt marginaliserade grupper och organisationer i samhället, i syfte att utveckla program som kan främja aktivitetsbehov och delaktighet i samhället
- självständigt främja individer eller gruppers behov av engagemang i aktivitet, samt främja hälsa genom att möjliggöra, förespråka och förmedla aktivitet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uppvisa kvalificerat kritiskt tänkande och kunskapsdjup som innefattar eftertanke och övervägande samt originalitet i utveckling av förslag som syftar till social förändring
- inom valt området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, sociala, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.
Innehåll
- lokalt samhällsbaserat arbete
- lokal samhällsutveckling
- programutveckling
- sociala och etiska aspekter
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av en distanskurs med diskussion och seminarier via webbplattform.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen i arbetsterapi eller arbetsterapeutexamen, 180 hp, eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Examination av kursmålen kunskap och förståelse samt färdigheter och förmåga, baseras på två skriftliga uppgifter, d.v.s. en reflektion över relevanta begrepp och ett lokalt, samhällsbaserat program samt kritisk granskning av medstudenters inlämningsuppgifter.
Färdigheter och förmåga kommer också att examineras genom att studenten prövar en av de idéer som ingår i deras föreslagna samhällsbaserade program och skriftligt reflekterar över detta.
Examination av kursmålen relaterat till värderingsförmåga och förhållningssätt baseras på en individuell reflektionsuppgift.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Doll, J. (2010). Program development and grant writing in Occupational Therapy. Dudbury, Mass: Jones and Bartlett.
Kronenberg, F., Pollard, N., & Sakellariou, D. (2011). Occupational therapies without borders. Toward an ecology of occupation-based practices. Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier.
Lauckner, H-M. (2010). Conzeptualizing community development from an occupational therapy perspective: Three Canadian Case Studies. Doctoral Thesis. Ontario, Canada: Queen’s University Kingston.
Scaffa, M.E., & Reitz, S.M. (2014). Occupational Therapy in Community-Based Practice Settings. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Townsend, E.A., & Polatajko, H.J. (2013). Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists.
Wilcock, A. (2006). An Occupational Perspective of Health. USA: Slack Incorporated.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.