KURSPLAN
Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Scientific Course, Inroduction to Research, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | HANB11 |
Fastställd av: | Ordförande 2012-11-11 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2015-11-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-12-07 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | 2015/4109 (313) avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap, Oral hälsovetenskap, Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna;
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng
Kunskap och förståelse kunna- förklara skillnaden mellan vetenskaplig kunskap och vardagskunskap
- översiktligt beskriva kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt och se skillnader i positivistiskt respektive hermeneutiskt vetenskapligt förhållningssätt
- förklara skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- belysa etiska krav på forskning
- beskriva evidensbegreppet
- urskilja olika sätt att söka information
- förklara innehållet i forskningsprocessens olika steg
- redogöra för datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt för kvantitativa och kvalitativa data.
Färdighet och förmåga kunna- kritiskt granska vetenskapliga artiklar
- skriva en rapport med vetenskaplig struktur.
Delkurs 2. Statistik, 3 poäng
Kunskap och förståelse kunna- redogöra för statistiska grundbegrepp
- redogöra för begreppet deskriptiv statistik.
Färdighet och förmåga kunna- konstruera tabeller och figurer
- använda centralmått och spridningsmått.
Innehåll
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng
- kunskapsbegreppet
- kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt; positivistiska respektive hermeneutiska förhållningssätt
- forskningsetik
- evidensbegreppet
- informationssökning
- den kvantitativa och kvalitativa forskningsprocessens olika steg
- kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt
- rapportskrivning
- granskning av vetenskapliga rapporter
Delkurs 2. Statistik, 3 högskolepoäng
- statistiska grundbegrepp
- beskrivande statistik, såsom tabeller och grafisk framställning, genomsnittsvärden och spridningsmått samt statistiska beräkningar.
Undervisningsformer
Kursen bedrivs i form av föreläsningar, studiegruppsaktiviteter och seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, skriftliga inlämnings-uppgifter såväl individuellt som i grupp.
Kursen examineras av adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Statistik1 | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Vetenskapsteori och forskningsmetodik1 | 4,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid gruppaktiviteter och seminarier.
Kurslitteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2012). Statistik för hälsovetenskapen. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Thurén, T. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber förlag.
Vetenskapsrådet. (2015). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. [hämtad 2015-11-11] http://www.codex.vr.se.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.