KURSPLAN
Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Scientific Course, Introduction to Research, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HANB11 |
Fastställd av: | Ordförande 2011-05-11 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2020-11-06 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-05-10 |
Version: | 5 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap, Oral hälsovetenskap, Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna;
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng
Kunskap och förståelse kunna- förklara skillnaden mellan vetenskaplig kunskap och vardagskunskap
- översiktligt beskriva kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt och se skillnader i positivistiskt respektive hermeneutiskt vetenskapligt förhållningssätt
- förklara skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- belysa etiska krav på forskning
- beskriva evidensbegreppet
- urskilja olika sätt att söka information
- förklara innehållet i forskningsprocessens olika steg
- redogöra för datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt för kvantitativa och kvalitativa data.
Färdighet och förmåga kunna- kritiskt granska vetenskapliga artiklar
- skriva en rapport med vetenskaplig struktur.
Delkurs 2. Statistik, 3 poäng
Kunskap och förståelse kunna- redogöra för statistiska grundbegrepp
- redogöra för begreppet deskriptiv statistik.
Färdighet och förmåga kunna- konstruera tabeller och figurer
- använda centralmått och spridningsmått.
Innehåll
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng
- kunskapsbegreppet
- kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt; positivistiska respektive hermeneutiska förhållningssätt
- forskningsetik
- evidensbegreppet
- informationssökning
- den kvantitativa och kvalitativa forskningsprocessens olika steg
- kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt
- rapportskrivning
- granskning av vetenskapliga rapporter
Delkurs 2. Statistik, 3 högskolepoäng
- statistiska grundbegrepp
- beskrivande statistik, såsom tabeller och grafisk framställning, genomsnittsvärden och spridningsmått samt statistiska beräkningar.
Undervisningsformer
Kursen bedrivs i form av föreläsningar, studiegruppsaktiviteter och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter såväl individuellt som i grupp.
Kursen examineras av adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Statistik – inlämningsuppgifter (individuella) | 3 hp | U/G |
Artikelseminarium | 0,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgift (enkätuppgift; grupparbete) | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid gruppaktiviteter och seminarier.
Kurslitteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2012). Statistik för hälsovetenskapen. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Thurén, T. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber förlag.
Vetenskapsrådet. (2015). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. [hämtad 2015-11-11] http://www.codex.vr.se.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.