KURSPLAN
Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Scientific Course, Introduction to Research, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HANB12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-10-26 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2024-10-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-01-20 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap, Oral hälsovetenskap, Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- förklara skillnaden mellan positivistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt, samt kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- beskriva etiska krav och kvalitetsaspekter på forskning
- beskriva olika sätt att söka information och hantera informationssäkerhet
- redogöra för innehållet i forskningsprocessens olika steg
- förklara grundläggande begrepp inom deskriptiv statistik och statistisk inferens.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska vetenskapliga artiklar och kommunicera data samt skriva en rapport med vetenskaplig struktur
- utföra grundläggande statistiska beräkningar samt presentera resultat inom deskriptiv statistik och statistisk inferens med hjälp av datorstöd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- granska och värdera egna insatser samt identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas gällande eget vetenskapligt arbetssätt.
Innehåll
- kunskapsbegreppet
- kunskapens framväxt utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt; positivistiskt respektive hermeneutiskt förhållningssätt
- forskningsetik
- evidensbegreppet, validitet, reliabilitet
- informationssökning
- forskningsprocessens olika steg
- kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder och databearbetningssätt
- rapportskrivning
- granskning av vetenskapliga rapporter
- statistiska grundbegrepp
- deskriptiv statistik, såsom tabeller och grafisk framställning, genomsnittsvärden och spridningsmått samt statistiska beräkningar.
- statistisk inferens (klassisk inferens); hypotesprövning, t-test, konfidensintervall
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsaktiviteter och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen i två delar, seminarier, och en skriftlig inlämningsuppgift utförd i grupp (enkätuppgift).
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen del 1 | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig tentamen del 2 | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 0,5 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2019). Statistik för hälsovetenskapen. Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed. Vetenskapsrådet. www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html
SFS 2019:504. Lag om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning. www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2019504-omansvar-for-god-forskningssed_sfs-2019-504
Allea, (2018). Den europeiska kodexen för forskningens integritet. www.vr.se/download/18.7f26360d16642e3af99e94/1540219023679/SW_ALLEA_Den_e uropeiska_kodexen_f%C3%B6r_forskningens_integritet_digital_FINAL.pdf
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.