KURSPLAN
Arbetsterapi, aktivitet och hälsa, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Occupation and Health, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: | HARA17 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-09-29 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2015-09-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-12-07 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | 2015/3311 (313) Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och reflektera över betydelsen av olika perspektiv på hälsa och välbefinnande
- teoretiskt förankra och förklara sambandet mellan aktivitet och hälsa.
Färdighet och förmåga
- identifiera frisk- och riskfaktorer i relation till hälsa ur ett aktivitetsperspektiv
- samla in data med hjälp av en aktivitetsdagbok i syfte att dokumentera aktivitetsmönster och upplevelse av vardagsaktiviteter
- påbörja ett personligt förbättringsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uppvisa en medvetenhet om egen och ha förståelse för andras syn på aktivitet och hälsa
- göra värderingar av människors aktivitetsmönster utifrån hälsoperspektiv samt samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
- olika perspektiv på hälsa
- hälsa ur ett aktivitetsperspektiv
- aktivitetsmönster i olika åldrar
- aktivitetsanalys
- förbättringskunskap
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, seminarier, workshops och 2 dagar fältstudier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Examinationen innehåller två delar. Den första delen är en muntlig examination i grupp. Den andra delen är en individuell hemtentamen. Dessutom krävs aktivt deltagande i gruppdiskussioner i samband med seminarier och workshops.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier och workshops.
Kurslitteratur
Kielhofner, G. (2012). Model of Human Occupation. Teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur.
Medin, J., & Alexandersson, K. (2001). Begreppen Hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur
Nordström, G., & Wilde-Larsson, B. (2012). Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Lund: Studentlitteratur.
Wilcock, A. (2014). An Occupational Perspective of Health. USA: Slack Incorporated.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.