KURSPLAN
Arbetsrehabilitering, 7,5 högskolepoäng
Work Rehabilitation, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2013
Kurskod: | HARN12 |
Fastställd av: | Ordförande 2011-12-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2012-08-27 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för arbetets betydelse för individen ur ett hälsoperspektiv
- definiera centrala begrepp inom arbetsinriktad rehabilitering
- förklara betydelsen av klientcentrerad arbetsinriktad rehabilitering
- redogöra för ansvarsfördelning och samverkan inom arbetsinriktad rehabilitering
- beskriva arbetsinriktade interventioner.
Färdighet och förmåga
- identifiera faktorer som påverkar en individs arbetsförmåga
- utarbeta, värdera och argumentera för arbetsinriktade interventioner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera samverkans betydelse för en framgångsrik rehabilitering.
Innehåll
- hälsa och arbete
- bedömning av arbetsförmåga
- arbetsinriktade interventioner
- samverkansformer inom arbetsinriktad rehabilitering
Undervisningsformer
Kursen genomförs som distanskurs via nätet och med en dags introduktion på lärosätet.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Arbetsterapi, 60 hp inklusive kurserna Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp, Ergonomi, 7,5 hp och Normalitet, marginalisering och delaktighet, 15 hp alternativt Arbetsterapeutexamen eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift, en parvis alternativt individuell skriftlig inlämningsuppgift samt deltagande i seminarium på webbplattform.
Examinator är adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Angelöw, B. (2002). Friskare arbetsplatser: att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats. Lund: Studentlitteratur.
Socialdepartementet. (2010). Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Slutbetänkande av Arbetsförmågeutredningen, SOU 2009:89. [Hämtad 2011-11-03]. www.regeringen.se
Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A., & Ekholm, J. (Red). (2009). Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Ytterligare aktuella artiklar och rapporter tillkommer om ca 500 sidor.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Diarienummer
HHJ Dnr 1045/2011
Avdelningen för rehabilitering