KURSPLAN
Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 högskolepoäng
Occupational Therapy for Activity Limitations in Disability and Disease, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HASN19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-04-03 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-02-22 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 9 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård (65%) och medicinska området (35%)
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp- beskriva olika arbetsterapiprocessmodeller och teoretisk grund för kliniskt resonemang
- beskriva olika arbetsterapeutiska metoder för utredning, bedömning, målformulering, interventioner och utvärdering
- beskriva teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner i förhållande till aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället
- beskriva tillvägagångssätt för dokumentation genom en arbetsterapiprocess
- beskriva ICF i relation till arbetsterapeutiska teorier och modeller
- redogöra för teoretisk grund, validitet och reliabilitet hos olika datainsamlingsmetoder och instrument för utredning och utvärdering.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp- identifiera och visa förståelse för hur olika arbetsterapeutiska metoder för utredning, bedömning, målformulering, interventioner och utvärdering, används i praktiken
- identifiera och beskriva hur teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner används i praktiken
- identifiera och förklara hur arbetsterapiprocessmodeller och kliniskt resonemang används i praktiken
- identifiera hur arbetsterapi dokumenteras i praktiken.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp- redogöra för teoretisk grund för olika arbetsterapeutiska metoder för utredning och bedömning, målformulering, interventioner samt utvärdering
- förklara orsaker, symtom, förlopp och dess konsekvenser för aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället vid olika skador, sjukdomar och funktionsnedsättningar
- visa förståelse för de konsekvenser svår sjukdom kan få för klienter och anhöriga
- beskriva etiska principer i yrkesutövningen.
Färdighet och förmåga
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp- tillämpa olika metoder för aktivitetsanalys och analys av aktivitetsutförande
- tillämpa olika datainsamlingsmetoder och instrument för att identifiera aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället
- använda kliniskt resonemang och föreslå metod för målformulering
- använda kliniskt resonemang och föreslå interventioner, avseende förbättring av aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet och delaktighet i samhället.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp- visa förmåga att på ett professionellt sätt möta och kommunicera med klienter, närstående och olika professioner såväl muntligt som skriftligt
- tillämpa olika datainsamlingsmetoder och instrument för att identifiera klientens aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp- tillämpa olika datainsamlingsmetoder och instrument för att identifiera aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället
- använda olika metoder för målformulering
- tillämpa relevant teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner
- föreslå och tillämpa olika interventioner för att förbättra individens aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället
- tillämpa ICF i relation till de olika stegen i en arbetsterapiprocessmodell
- tillämpa kunskap om orsaker, symtom och förlopp och dess konsekvenser för individers aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet samt delaktighet i samhället vid olika skador, sjukdomar och funktionsnedsättningar
- använda ett akademiskt språk och referenser samt strukturera text
- söka och värdera information av betydelse för egen yrkesutövning
- visa förmåga att på ett professionellt sätt möta och kommunicera med klienter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp- reflektera över skillnaderna mellan olika arbetsterapiprocessmodeller.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp- reflektera över egen förmåga att visa empati och att agera på ett professionellt sätt
- reflektera över etiska dilemman som kan uppstå i yrkesutövningen.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp- reflektera över och identifiera eget behov av utveckling avseende kunskap och färdigheter
- reflektera över vikten av interkulturell kompetens i yrkesutövningen
- reflektera över interprofessionellt arbete och teamarbetets betydelse i yrkesutövningen.
Innehåll
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
- arbetsterapiprocessmodeller
- teoretisk grund inom arbetsterapi
- dokumentation
- metoder och instrument för utredning och bedömning
- målformulering
- interventioner
- ICF
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
- arbetsterapiprocessmodeller
- etik
- kliniskt resonemang
- kommunikation och interaktion
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
- teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner
- dokumentation
- etik
- metoder och instrument för utredning och bedömning
- målformulering
- sjukdomslära
- interventioner
- omgivningsfaktorers påverkan på aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet och delaktighet i samhället
- ICF
- teamarbete
- interkulturell kompetens
Undervisningsformer
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, workshops och seminarier.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagda studier under handledning av arbetsterapeut samt deltagande i seminarier.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, workshops och seminarier.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt genomgången kurs Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Delkursen examineras i form av individuell muntlig examination i grupp. Dessutom krävs deltagande i seminarier.
Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Underlag för betygsättning utgörs av bedömningsunderlag från handledare, deltagande i seminarium och genomförande av reflektionsuppgifter.
Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Delkursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift kombinerad med muntlig och praktisk presentation. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Arbetsterapi, grund för tillämpning - individuell muntlig examination i grupp | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Arbetsterapi, grund för tillämpning - seminarier | 3 hp | U/G |
Verksamhetsförlagd utbildning inklusive seminarium | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Verksamhetsförlagd utbildning - reflektionsuppgifter | 0,5 hp | U/G |
Arbetsterapi, tillämpning - individuell skriftlig inlämningsuppgift kombinerad med muntlig och praktisk presentation | 12 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Arbetsterapi, tillämpning - reflektionsuppgifter och seminarier | 6 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp kräver obligatorisk närvaro om 36 timmar per vecka inom verksamhetsförlagd utbildning.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019). Powerful Practice: A Model for Autentic Occupational Therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions, INC.
Higgs J., Jensen, G. M., Loftus, S., & Christensen, N. (2019). Clinical reasoning in the health professions (4th ed). Elsevier.
Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice (4th ed.). F.A. Davis Co.
Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., & Pollock, N. (2020). Canadian Occupational Performance Measure (COPM), (K. Samuelsson & A. Bergström, övers. och bearb., 5:e upplagan). Sveriges Arbetsterapeuter. (Originalet: Canadian Occupational Performance Measure (COPM), 5th ed. rev. (2019).
Socialstyrelsen. (2020). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. Finns nedladdningsbart som pdf.
Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Wolters Kluwer Health.
Taylor. (2020). The intentional relationship: occupational therapy and use of self (Second edition). F.A. Davis Company.
Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. CAOT Publications ACE.
Törnquist, K. & Sonn, U. (2022). ADL-taxonomin: en bedömning av aktivitetsförmågan. Nacka. Sveriges Arbetsterapeuter.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Sveriges Arbetsterapeuter. (2018). Etisk kod för arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter.
Taylor. (2020). The intentional relationship: occupational therapy and use of self (Second edition). F.A. Davis Company.
Ytterligare litteratur väljs i samråd med lärare och handledare utifrån valt praktikområde ca 500 sid.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Björkdahl, A. (2015). Kognitiv rehablitering: teoretisk grund och praktisk tillämning. Studentlitteratur.
Bryant, W., Fieldhouse, J., Bannigan, K., & Creek, J. (2014). Creek's occupational therapy and mental health. Churchill Livingstone.
Carr, J., & Shepherd, R. (2010). Neurological Rehabilitation. Optimizing Motor Performance. Churchill Livingstone.
Eklund, M., Gunnarsson, B., & Hultqvist, J. (2020). Aktivitet & relation: mål och medel inom psykosocial rehabilitering (Andra upplagan). Studentlitteratur.
Ericson, & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar (Femte upplagan). Studentlitteratur.
Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019). Powerful Practice: A Model for Autentic Occupational Therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions, INC.
Frontera, DeLisa, J. A., Gans, B. M., Walsh, N. E., Robinson, L. R., & Basford, J. (2010). Physical medicine and rehabilitation?: principles and practice. Volume I (Fifth edition.). Lippincott Williams & Wilkins Health.
Herlofson, J., Ekelius, L., Lundin, A., Mårtensson, B., & Åsberg, M., (Red.). (2016). Psykiatri. Studentlitteratur.
Karlsson, M., Karlsson, J., & Roos, H. (2018). Ortopedi: patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna. Studentlitteratur.
Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice (4th ed.). F.A. Davis Co.
Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., & Pollock, N. (2020). Canadian Occupational Performance Measure (COPM), (K. Samuelsson & A. Bergström, övers. och bearb., 5:e upplagan). Sveriges Arbetsterapeuter. (Originalet: Canadian Occupational Performance Measure (COPM), 5th ed. rev. (2019).
Socialstyrelsen. (2020). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. Finns nedladdningsbart som PDF.
Törnquist, K. & Sonn, U. (2022). ADL-taxonomin: en bedömning av aktivitetsförmågan. Sveriges Arbetsterapeuter.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.