KURSPLAN
Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 högskolepoäng
Occupational Therapy for Activity Limitations in Disability and Disease, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: HASN19
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-04-03
Reviderad av: Utbildningschef 2024-02-22
Gäller fr.o.m.: 2024-08-26
Version: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård (65%) och medicinska området (35%)
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hpDelkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp

Färdighet och förmåga

Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hpDelkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hpDelkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hpDelkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hpDelkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp

Innehåll

Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
- arbetsterapiprocessmodeller
- teoretisk grund inom arbetsterapi
- dokumentation
- metoder och instrument för utredning och bedömning
- målformulering
- interventioner
- ICF

Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
- arbetsterapiprocessmodeller
- etik
- kliniskt resonemang
- kommunikation och interaktion

Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
- teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner
- dokumentation
- etik
- metoder och instrument för utredning och bedömning
- målformulering
- sjukdomslära
- interventioner
- omgivningsfaktorers påverkan på aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet och delaktighet i samhället
- ICF
- teamarbete
- interkulturell kompetens

Undervisningsformer

Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, workshops och seminarier.

Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagda studier under handledning av arbetsterapeut samt deltagande i seminarier.

Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, workshops och seminarier.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt genomgången kurs Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp
Delkursen examineras i form av individuell muntlig examination i grupp. Dessutom krävs deltagande i seminarier.

Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Underlag för betygsättning utgörs av bedömningsunderlag från handledare, deltagande i seminarium och genomförande av reflektionsuppgifter.

Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp
Delkursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift kombinerad med muntlig och praktisk presentation. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Arbetsterapi, grund för tillämpning - individuell muntlig examination i grupp3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Arbetsterapi, grund för tillämpning - seminarier3 hpU/G
Verksamhetsförlagd utbildning inklusive seminarium5,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Verksamhetsförlagd utbildning - reflektionsuppgifter0,5 hpU/G
Arbetsterapi, tillämpning - individuell skriftlig inlämningsuppgift kombinerad med muntlig och praktisk presentation12 hpA/B/C/D/E/FX/F
Arbetsterapi, tillämpning - reflektionsuppgifter och seminarier6 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp kräver obligatorisk närvaro om 36 timmar per vecka inom verksamhetsförlagd utbildning.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.

Kurslitteratur

Delkurs: Arbetsterapi, grund för tillämpning, 6 hp

Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019). Powerful Practice: A Model for Autentic Occupational Therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions, INC.

Higgs J., Jensen, G. M., Loftus, S., & Christensen, N. (2019). Clinical reasoning in the health professions (4th ed). Elsevier.

Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice (4th ed.). F.A. Davis Co.

Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., & Pollock, N. (2020). Canadian Occupational Performance Measure (COPM), (K. Samuelsson & A. Bergström, övers. och bearb., 5:e upplagan). Sveriges Arbetsterapeuter. (Originalet: Canadian Occupational Performance Measure (COPM), 5th ed. rev. (2019).

Socialstyrelsen. (2020). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. Finns nedladdningsbart som pdf.

Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Wolters Kluwer Health.

Taylor. (2020). The intentional relationship: occupational therapy and use of self (Second edition). F.A. Davis Company.

Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. CAOT Publications ACE.

Törnquist, K. & Sonn, U. (2022). ADL-taxonomin: en bedömning av aktivitetsförmågan. Nacka. Sveriges Arbetsterapeuter.
Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Sveriges Arbetsterapeuter. (2018). Etisk kod för arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter.

Taylor. (2020). The intentional relationship: occupational therapy and use of self (Second edition). F.A. Davis Company.

Ytterligare litteratur väljs i samråd med lärare och handledare utifrån valt praktikområde ca 500 sid.
Delkurs: Arbetsterapi, tillämpning, 18 hp

Björkdahl, A. (2015). Kognitiv rehablitering: teoretisk grund och praktisk tillämning. Studentlitteratur.


Bryant, W., Fieldhouse, J., Bannigan, K., & Creek, J. (2014). Creek's occupational therapy and mental health. Churchill Livingstone.


Carr, J., & Shepherd, R. (2010). Neurological Rehabilitation. Optimizing Motor Performance. Churchill Livingstone.


Eklund, M., Gunnarsson, B., & Hultqvist, J. (2020). Aktivitet & relation: mål och medel inom psykosocial rehabilitering (Andra upplagan). Studentlitteratur.

Ericson, & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar (Femte upplagan). Studentlitteratur.

Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019). Powerful Practice: A Model for Autentic Occupational Therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions, INC.

Frontera, DeLisa, J. A., Gans, B. M., Walsh, N. E., Robinson, L. R., & Basford, J. (2010). Physical medicine and rehabilitation?: principles and practice. Volume I (Fifth edition.). Lippincott Williams & Wilkins Health.


Herlofson, J., Ekelius, L., Lundin, A., Mårtensson, B., & Åsberg, M., (Red.). (2016). Psykiatri. Studentlitteratur.


Karlsson, M., Karlsson, J., & Roos, H. (2018). Ortopedi: patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna. Studentlitteratur.

Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice (4th ed.). F.A. Davis Co.

Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., & Pollock, N. (2020). Canadian Occupational Performance Measure (COPM), (K. Samuelsson & A. Bergström, övers. och bearb., 5:e upplagan). Sveriges Arbetsterapeuter. (Originalet: Canadian Occupational Performance Measure (COPM), 5th ed. rev. (2019).


Socialstyrelsen. (2020). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Socialstyrelsen. Finns nedladdningsbart som PDF.

Törnquist, K. & Sonn, U. (2022). ADL-taxonomin: en bedömning av aktivitetsförmågan. Sveriges Arbetsterapeuter.


Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.