KURSPLAN
Arbetsterapi i utveckling, 15 högskolepoäng
Occupational Therapy, progress and development, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2013
Kurskod: | HATC18 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2008-05-26 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2013-02-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2013-04-01 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- relatera olika typer av utvärdering till arbetsterapeutisk verksamhet
- analysera och tolka centrala begrepp inom evidens
- relatera olika former av förbättringsarbete och kvalitetsverktyg till utveckling av arbetsterapeutisk verksamhet
- integrera arbetsterapeutisk teori och aktuell forskning med utveckling av arbetsterapeutisk verksamhet.
Färdighet och förmåga
- ge förslag på lämplig design för utvärdering av olika aspekter av arbetsterapeutisk verksamhet
- söka, välja och kritiskt värdera relevanta artiklar för att evidensbasera arbetsterapeutiska åtgärder
- värdera styrkor och svagheter i en verksamhet med hjälp av olika kvalitetsverktyg
- upprätta balanserat styrkort
- utarbeta förslag till och värdera utvecklings- och förbättringsarbete inom en reell verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sin kunskapsutveckling inom områdena utvärdering, evidens, förbättringsarbete samt entreprenörskap
- identifiera behov av ytterligare kunskap.
Innehåll
- metoder och design för utvärdering och förbättringsarbete
- evidensbaserad praxis
- kvalitetsverktyg
- entreprenörskap
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, workshops, seminarier, parvis projektarbete och verksamhetsförlagd undervisning.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudämnet om minst 60 hp samt genomgången kurs i form av Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av ett skriftligt förslag till ett förändringsarbete i en reell verksamhet som dokumenteras i form av en projektrapport. Förslaget redovisas också muntligt inför företrädare för verksamheten. Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras med en individuell skriftlig reflektion kring sin egen kompetensutveckling och behov av ytterligare kunskaper.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier och verksamhetsförlagd undervisning.
Kurslitteratur
Corr, S., & Siddons, L. (2005). An Introduction to the Selection of Outcomes Measures. British Journal of Occupational Therapy, 68 (5), 202-206.
Henricsson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Landstingsförbundet. (2000). Gör och lär. Ett smakprov på förbättringskunskapens teori och praktik i hälso- och sjukvården. Stockholm: Landstingsförbundet.
Nordström, G., & Wilde-Larsson, B. (2012). Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Lund: Studentlitteratur.
Taylor, M. C. (2007). Evidence-Based Practice for Occupational Therapists. Oxford: Blackwell Science Ltd.
Wilcock, A. (2006). An Occupational Perspective of Health. Thorofare: SLACK incorporated.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Dessutom tillkommer artiklar och litteratur inom valt fördjupningsområde om ca 600 sidor.
HHJ Dnr 474/2008 ad 1
Avdelningen för rehabilitering