KURSPLAN
Arbetsterapi i utveckling, 15 högskolepoäng
Occupational Therapy, progress and development, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2013
Kurskod: HATC18
Fastställd av: Utbildningsrådet 2008-05-26
Reviderad av: Avdelningschef 2013-02-20
Gäller fr.o.m.: 2013-04-01
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- metoder och design för utvärdering och förbättringsarbete
- evidensbaserad praxis
- kvalitetsverktyg
- entreprenörskap

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, workshops, seminarier, parvis projektarbete och verksamhetsförlagd undervisning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudämnet om minst 60 hp samt genomgången kurs i form av Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av ett skriftligt förslag till ett förändringsarbete i en reell verksamhet som dokumenteras i form av en projektrapport. Förslaget redovisas också muntligt inför företrädare för verksamheten. Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras med en individuell skriftlig reflektion kring sin egen kompetensutveckling och behov av ytterligare kunskaper.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier och verksamhetsförlagd undervisning.

Kurslitteratur

Corr, S., & Siddons, L. (2005). An Introduction to the Selection of Outcomes Measures. British Journal of Occupational Therapy, 68 (5), 202-206.
Henricsson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Landstingsförbundet. (2000). Gör och lär. Ett smakprov på förbättringskunskapens teori och praktik i hälso- och sjukvården. Stockholm: Landstingsförbundet.
Nordström, G., & Wilde-Larsson, B. (2012). Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Lund: Studentlitteratur.
Taylor, M. C. (2007). Evidence-Based Practice for Occupational Therapists. Oxford: Blackwell Science Ltd.
Wilcock, A. (2006). An Occupational Perspective of Health. Thorofare: SLACK incorporated.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Dessutom tillkommer artiklar och litteratur inom valt fördjupningsområde om ca 600 sidor.

HHJ Dnr 474/2008 ad 1
Avdelningen för rehabilitering