KURSPLAN
Arbetsterapi, verksamhetsförlagd utbildning, 6 högskolepoäng
Occupational Therapy, Clinical Placement, 6 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | HAVN13 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2023-03-21 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-09-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-01-22 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- välja relevant arbetsterapeutisk processmodell kopplat till olika verksamheter
- identifiera behov av interventioner riktade mot klientens aktivitetsutförande, aktivitetsupplevelse och delaktighet i aktivitet
- beskriva teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner.
Färdighet och förmåga
- tillämpa en arbetsterapeutisk arbetsprocessmodell
- tillämpa kliniskt resonemang i relation till en arbetsterapeutisk processmodell
- tillämpa olika datainsamlingsmetoder och instrument vid utredning och bedömning
- formulera och implementera mätbara mål som grund för arbetsterapeutiska interventioner
- tillämpa teoretisk grund för arbetsterapeutiska interventioner i förhållande till aktivitetsutförande, erfarenhet av aktivitet och delaktighet i aktivitet
- dokumentera de olika delarna i en arbetsterapeutisk arbetsprocessmodell
- på ett professionellt sätt kommunicera med klienter, anhöriga och olika professioner såväl muntligt som skriftligt använda ett akademiskt språk och referenser samt strukturera text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera, samt i överenstämmelse med den etiska koden för arbetsterapeuter värdera och ta ställning i etiska dilemman
- reflektera över eget förhållningssätt i relation till klienter, anhöriga och andra professioner i den kliniska verksamheten
- reflektera över och värdera de egna kunskaperna och färdigheterna samt reflektera över vad som behöver utvecklas personligt och professionellt.
Innehåll
- arbetsterapeutiska modeller, angreppssätt och teorier med fokus på förändring av individens aktivitet och delaktighet
- datainsamlingsmetoder och instrument
- målformuleringar
- interventioner och utvärdering
- dokumentation
- etik
- värdering av egen kunskap och behov av utveckling personligt och professionellt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagda studier under handledning av arbetsterapeut.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och godkända kurser i Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp samt genomgången kurs i Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av verksamhetsförlagd utbildning (bedömningsunderlag från handledare) och en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt deltagande i seminarie.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Verksamhetsförlagd utbildning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarie | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Kursen kräver obligatorisk närvaro om 36 timmar per vecka inom verksamhetsförlagd utbildning.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Fisher, A G., & Marterella, A. (2019). Powerful practice: a model for authentic occupational therapy. CIOTS, Center for Innovative OT Solutions.
Higgs, J., Jensen, G. M., Loftus, S., & Christensen, N. (2019). Clinical reasoning in the health professions (Fourth edition). Elsevier.
Sveriges Arbetsterapeuter. (2018). Etisk kod för arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter.
Ytterligare litteratur om 500 sidor väljs i samråd med lärare och handledare utifrån valt praktikområde.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.