KURSPLAN
Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 högskolepoäng
Occupational Therapy - Profession and Research, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HAYG18 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2017-11-28 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2024-07-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-19 |
Version: | 9 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
Delkurs: Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning 22,5 hp- översiktligt redogöra för arbetsterapins framväxt såväl nationellt som internationellt
- översiktligt beskriva arbetsterapeutens verksamhetsfält såväl nationellt som internationellt
- översiktligt redogöra för arbetsterapeutens yrkesutövning
- översiktligt redogöra för förbättringskunskap
- beskriva ansvarsområden inom den egna professionen och urskilja olika/andra professionella roller inom hälsa och välfärd
- beskriva huvuddragen inom lagstiftning som reglerar hälsa och välfärd, dess uppdrag och system
- redogöra för begreppet aktivitet samt beskriva olika modeller om aktivitet
- översiktligt redogöra för trender, prognoser och mål avseende nationell folkhälsa utifrån ett aktivitetsperspektiv
- beskriva relationer mellan aktivitet, hållbar utveckling och hälsa/välbefinnande
- översiktligt redogöra för olika sätt att se på hälsa och välfärd
- beskriva likheter och skillnader vad det gäller aktivitetsperspektiv internationellt.
Delkurs: Vetenskaplig metod, grundkurs 7,5 hp- översiktligt redogöra för skillnader mellan olika vetenskapsteoretiska synsätt
- förklara skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- redogöra för grundbegrepp inom kvalitativ och kvantitativ metod
- redogöra för olika sätt att söka information
- beskriva innehållet i forskningsprocessens olika steg
- redogöra för metoder för datainsamling och databearbetning i vetenskapligt syfte
- redogöra för forskningsetiska principer.
Färdighet och förmåga
Delkurs: Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning, 22,5 hp- relatera grundläggande arbetsterapeutiska modeller till praktisk yrkesutövning och användning av aktivitet
- identifiera aktivitetsmönster och upplevelse av aktiviteter i det dagliga livet
- planera och genomföra ett personligt förbättringsarbete
- planera och genomföra samtal på ett professionellt sätt
- förklara hur aktivitet kan användas inom preventivt och hälsofrämjande arbete
- visa på grundläggande förmåga att agera professionellt i mötet med andra människor med särskilt beaktande av den egna professionens etiska kod
- visa medvetenhet om fördelar och utmaningar med internationellt nätverkande för internationell förståelse och interkulturell kompetens
- kunna tillämpa struktur, korrekt språk och referenser i skriftliga dokument
- diskutera betydelsen av teorier i arbetsterapi
- diskutera hållbar utveckling i relation till hälsa och välfärd.
Delkurs: Vetenskaplig metod, grundkurs, 7,5 hp- planera och genomföra sökning i vetenskapliga databaser
- kritiskt granska vetenskapliga artiklar
- kunna tillämpa struktur, korrekt språk och referenser i skriftliga dokument.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs: Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning, 22,5 hp- visa medvetenhet om eget förhållningssätt i relation till andra människor med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna
- värdera människors aktivitetsmönster utifrån ett hälsoperspektiv samt samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över etik och hur den egna professionens etiska koder och professionella förhållningssätt relaterar till andra professioner inom hälsa och välfärd
- visa förståelse för interkulturella aspekter genom att analysera och reflektera över kulturella stereotyper och sätt att kommunicera
- reflektera över tidigare och nuvarande kunskap samt behov av ytterligare kunskap om aktivitet och görande
- reflektera över olika perspektiv på hälsa och välbefinnande i relation till aktivitet.
Delkurs: Vetenskaplig metod, grundkurs, 7,5 hp- reflektera över likheter och skillnader mellan kvalitativ och kvantitativ metod samt användbarheten av respektive metod
- reflektera över tidigare kunskap, kunskap som uppnåtts genom kursen och behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig metod.
Innehåll
Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning, 22,5 hp
- arbetsterapeutens verksamhetsfält nationellt och internationellt
- arbetsterapeutens yrkesutövning
- arbetsterapins framväxt nationellt och internationellt som profession och forskningsfält
- förbättringskunskap
- hälsans bestämningsfaktorer och hälsofrämjande metoder ur ett aktivitetsperspektiv
- mänskliga rättigheter
- nationella folkhälsomål
- personligt förbättringsarbete
- samtal och kommunikation inom arbetsterapi
- yrkets etiska grund
- aktivitetsvetenskap
- folkhälsa, trender och prognoser
- hållbar utveckling
- hälsobegreppet
- levnadsvanor
- teori av betydelse för arbetsterapi
- teorier om aktivitet
Vetenskaplig metod, grundkurs, 7,5 hp
- forskningsprocessen
- informationssökning
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv
- kvalitativ och kvantitativ metod
- vetenskapsteori
Undervisningsformer
Delkurserna genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier samt verksamhetsförlagda studier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning, 22,5 hp
Delkursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en gruppuppgift som redovisas muntligt och skriftligt. Dessutom krävs deltagande i seminarier, genomförande av reflektionsuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning.
Vetenskaplig metod, grundkurs, 7,5 hp
Delkursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning – individuell skriftlig inlämningsuppgift | 8 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning - gruppuppgift | 6 hp | U/G |
Arbetsterapi teoretisk grund och yrkesutövning - verksamhetsförlagd utbildning | 1,5 hp | U/G |
Arbetsterapi, teoretisk grund och yrkesutövning - reflektionsuppgifter och seminarier | 7 hp | U/G |
Vetenskaplig metod, grundkurs - individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Vetenskaplig metod, grundkurs - seminarier | 2,5 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning omfattande 5 heldagar.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Delkurs Arbetsterapi, teoretisk grund- och yrkesutövning, 22,5 hp
Castro, D., Ivanoff, D. S., & Mårtenson, L. (2014). Occupational therapy and culture: a literature review. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 21(6), 401-414.
Egan, M. & Restall G. (2024). Collaborative Relationship Focused Occupational Therapy. CAOT Publications ACE
Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2020). ValMO-modellen. Arbetsterapi för hälsa genom görande. Studentlitteratur.
Jacobson, D. (2019). Juridik för legitimerade arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter.
Sveriges Arbetsterapeuter. (2018). Etisk kod för arbetsterapeuter. Sveriges arbetsterapeuter.
Sveriges Arbetsterapeuter. (2018). Kompetensbeskrivningar för arbetsterapeuter. Sveriges Arbetsterapeuter.
Taylor, R. R. (2020). Kielhofner’s Model of Human Occupation: Teori och tillämpning. Studentlitteratur.
eller
Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Wolters Kluwer Health.
Wagman, P (red). (2022). Hälsa och aktivitet i vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Sveriges Arbetsterapeuter.
Delkurs: Vetenskaplig metod, grundkurs 7,5 hp
Henricson, Klingberg & Hallberg.2023. Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.