KURSPLAN
Biomedicinsk laboratorievetenskap, examensarbete, 15 högskolepoäng
Biomedical Laboratory Science, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HBEP11 |
Fastställd av: | Ordförande 2011-03-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-04-04 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- redogöra för aktuell forskning inom biomedicinsk laboratorievetenskap
Färdighet och förmåga
- identifiera forskningsproblem och genomföra en projektplan inom ämnet biomedicinsk laboratorievetenskap utgående från kvantitativ eller kvalitativ metod
- söka vetenskaplig information inom professionen
- tillämpa fördjupade teori- och metodkunskaper för att kunna delta i utveckling av biomedicinsk laboratorievetenskap
- planera, genomföra, dokumentera och försvara egna utvecklingsarbeten inom biomedicinsk laboratorievetenskap
- kritiskt granska och diskutera andras arbeten inom biomedicinsk laboratorievetenskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera etiska ställningstaganden i samband med utvecklingsarbete
- värdera utvecklingsarbeten utifrån den evidens som finns tillgänglig inom området.
Innehåll
- individuell projektplan inom ämnet
- fördjupning inom valt ämnesområde
- kvantitativa och/eller kvalitativa metoder
- forskningsetiska principer
- opponentskap – kritisk granskning
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av handledning, såväl individuellt som i grupp, samt seminarier. Enstaka föreläsningar kan också förekomma
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudområdet Biomedicinsk laboratorievetenskap, 60 hp, inkl. Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp samt genomgången kurs i Vetenskapliga metoder och statistiska analyser, 7,5 hp eller motsvarande (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Examinationen sker såväl genom presentation och försvar av eget examensarbete som genom opponering av annat arbete.
Examinator
Kursen examineras av lektor
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Uppsats | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro krävs vid handledningstillfällen och seminarier.
Kurslitteratur
Relevant litteratur inom vetenskaplig metod och vetenskapliga artiklar utifrån valt ämnesområde väljs i samråd med handledare.
Senaste upplaga av kurslitteratur skall användas.
Referenslitteratur
Dahlström, K. (2000). Från datainsamling till rapport – att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E., Gitlin, L.N. (1999). Forskning – en introduction. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2003). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Hall, G.M. (ed) (1994). How to write a paper. London: BMJ Publishing Group.
Hallberg, R.M. (2002). Qualitativemethods in public health research: theoretical foundations and practical examples. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren, L. (2005).SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
HHJ dnr 346/2011 (122)