KURSPLAN
Biomedicinsk laboratorievetenskap, examensarbete, 15 högskolepoäng
Biomedical Laboratory Science, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HBEP11
Fastställd av: Ordförande 2011-03-30
Gäller fr.o.m.: 2011-04-04
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: BL1
Fördjupning: G2E
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av handledning, såväl individuellt som i grupp, samt seminarier. Enstaka föreläsningar kan också förekomma

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudområdet Biomedicinsk laboratorievetenskap, 60 hp, inkl. Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp samt genomgången kurs i Vetenskapliga metoder och statistiska analyser, 7,5 hp eller motsvarande (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Examinationen sker såväl genom presentation och försvar av eget examensarbete som genom opponering av annat arbete.

Examinator

Kursen examineras av lektor

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Uppsats15 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro krävs vid handledningstillfällen och seminarier.

Kurslitteratur

Relevant litteratur inom vetenskaplig metod och vetenskapliga artiklar utifrån valt ämnesområde väljs i samråd med handledare.
Senaste upplaga av kurslitteratur skall användas.
Referenslitteratur
Dahlström, K. (2000). Från datainsamling till rapport – att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E., Gitlin, L.N. (1999). Forskning – en introduction. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2003). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Hall, G.M. (ed) (1994). How to write a paper. London: BMJ Publishing Group.
Hallberg, R.M. (2002). Qualitativemethods in public health research: theoretical foundations and practical examples. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren, L. (2005).SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
HHJ dnr 346/2011 (122)