KURSPLAN
Bedömning av körförmåga, 15 högskolepoäng
Driving Assessment, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: | HBKN15 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-03-31 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-01-19 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2014/1122(122)Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- utförligt beskriva bilkörning utifrån självvalda teorier och modeller samt relatera valda teorier och modeller till Michons förarmodell och GDE-matrisen (Goals for Driver Education)
- självständigt analysera risken för olycksinblandning kontra risken för nedsatt mobilitet i relation till körkortsinnehav
- självständigt analysera hur lagar och förordningar styr möjligheten att få och behålla körkort
- utförligt beskriva hur olika professioner arbetar med körkortmedicinska frågeställningar nationellt och internationellt.
Färdighet och förmåga
- självständigt bedöma körförmåga hos personer med olika funktionsnedsättningar
- självständigt bedöma körförmåga i samband åldrande
- självständigt bedöma äldres behov av bilkörning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt reflektera över sin egen yrkesroll och hur den förhåller sig till olika professioners roll i förarbedömningsprocessen.
Innehåll
Kursen behandlar:
- teorier om motoriska, kognitiva och perceptuella krav för bilkörning samt hur dessa färdigheter kan bedömas
- den visuella perceptionen och dess relation till bilkörning ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv
- olika typer av funktionshinder och hur dessa påverkar körförmåga
- åldrandet och dess påverkan på körförmåga och äldres behov av bilkörning
Undervisningsformer
Kursen ges som distanskurs via nätet.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt högskoleutbildning inom vårdområdet om minst 120 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av två parvisa och två individuella inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Teoretiska perspektiv | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Lagar och regler | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Åldrandet och bilkörning | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Funktionshinder | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvaro
Obligatorisk närvaro vid kursintroduktion på campus eller via internet.
Kurslitteratur
Englund, A., Gregersen, N.P., Hydén, C., Lövsund, P. & Åberg, L. (2006). Trafiksäkerhet. En kunskapsöversikt. Lund: Studentlitteratur.
Evans, L. (2004). Traffic safety. Bloomfield, Mich: Science Serving Society.
Falkmer, T., Gustavsson, L., Nielsen, B., & Peters, B. (2000). Teaching learner drivers with disabilities - an operation manual for driving instructors (EC Research 10). Linköping: VTI.
Hakamies-Blomqvist, L., Henriksson, P., Falkmer, T., Lundberg, C., & Braekhus, A. (1998). Körkortsdiagnostik i allmänläkares dagliga patientarbete med äldre (VTI Report 431). Linköping: VTI.
Pellerito, J.M. (2006). Driver rehabilitation and community mobility: principles and practice. St Louis: Elsevier Mosby.
Vägverket. (2001). Trafikmedicin. Borlänge: Vägverket, Trafikmedicinska rådet.
Ytterligare litteratur tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.