KURSPLAN
Bemötande och kommunikation i möten med äldre med kognitiv funktionsnedsättning, 7,5 högskolepoäng
Approaching and Communicating with Older People with Cognitive Impairment, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | HBNG17 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-12-12 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2019-05-14 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-11-04 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Insitutet för gerontologi |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Gerontologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara innebörden av kommunikation och kommunikationssvårigheter med avseende på personer med kognitiv funktionsnedsättning
- beskriva utredning och kartläggning av beteendemässiga och psykiska symtom
- beskriva hur äldre personer med kognitiv funktionsnedsättning kan erbjudas stöd
- beskriva innebörden av regler och rättssäkerhet för personer med kognitiv funktionsnedsättning.
Färdighet och förmåga
- analysera, bedöma och utifrån hypoteser om orsaker till beteendemässiga och psykiska symtom, föreslå åtgärder vid dessa symtom samt värdera föreslagna åtgärder
- tillämpa kunskap om kommunikation vid språksvårigheter
- stödja och bemöta beteendemässiga och psykiska symtom hos personer med kognitiv funktionsnedsättning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera hur beteendemässiga och psykiska symtom hos personer med kognitiv funktionsnedsättning kan ha olika orsaker som kräver olika behandling och bemötande.
Innehåll
- kommunikation och kommunikationssvårigheter
- psykiska, fysiska och sociala konsekvenser av kognitiv funktionsnedsättning
- utredning och uppföljning av beteendemässiga och psykiska symtom
- anpassning av den fysiska miljön
Undervisningsformer
Kursen ges som webbaserad distanskurs via lärplattform med föreläsningar och gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt minst ett års arbete inom vård och omsorg av äldre.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftliga gruppuppgifter och skriftliga individuella uppgifter.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuellt skriftliga uppgifter | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Gruppdiskussioner | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Brooker, D. & Latham, I. (2016). Person-centred dementia care. Making services better with VIPS framework. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Edberg, A-K. (Red.). (2011). Att möta personer med demens. Lund: Studentlitteratur.
Hellström, I & Hydén, L-C. (Red.). (2016). Att leva med demens. Malmö: Gleerups utbildning AB.
Tillkommer artiklar och hemsidor.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.