KURSPLAN
Socialt arbete med barn, unga och familj, 7,5 högskolepoäng
Social Work with Children, Youth and Family, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: HBUR25
Fastställd av: Utbildningsrådet 2014-12-08
Gäller fr.o.m.: 2015-01-12
Version: 1
Diarienummer:2014/2866 (122) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- barn, ungdomar och familjers livsvillkor i det nutida samhället
- den sociala barnavårdens interventioner och samhällets stöd till barn, ungdomar och familjer med problematiska levnadsförhållanden
- nationell och internationell forskning om socialtjänstens insatser för barn, ungdomar och familjer
- betydelsen av sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet för yrkesutövningen
- etiska dilemman i den sociala barnavården

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt uppgifter som bearbetas individuellt.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt Socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av ett enskilt paper som försvaras. I examinationen ingår också att opponera på en annans students paper.
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser:
Obligatorisk närvaro vid seminarier.

Kurslitteratur

Andershed, H., & Andershed, A.-K. (2005). Normbrytande beteende i barndomen: vad säger forskningen? Stockholm: Gothia.
Andershed, H., & Andershed, A-K. (Red.). (2009). Ungdomar som begår brott. Stockholm: Gothia.
Andersson Vogel, M. (2012). Särskilda ungdomshem och vårdkedjor. Om ungdomar, kön, klass och etnicitet. (Diss.). Stockholm: Stockholms universitet, Institutionen för socialt arbete.
Andree Löfholm, C. (2011). Multisystemisk terapi i Sverige - evidensbaserad metod i nytt sammanhang. (Diss). Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan.
Andreassen, T. (2003). Institutionsbehandling av ungdomar: vad säger forskningen? Stockholm: Gothia/SiS/CUS.
Bäck-Wiklund, M., & Johansson H. (2012). Att fostra familjen: en grundbok om styrning, föräldraskap och socialtjänst. Malmö: Liber.
Hansson, K. (2001). Familjebehandling på goda grunder. Stockholm: Gothia förlag.
Kyhle Westermark, P. (2009). MTFC – en intervention för ungdomar med beteendeproblem. (Diss.). Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan.
Sallnäs, M., & Vinnerljung, B. (2009). Samhällsvårdade ungdomar som vuxna. En uppföljande registerstudie. Socionomens forskningssupplement, 24, 31-43.
SOU 2009:99 (2009). Vanvård i social barnavård under 1900-talet delbetänkande. Stocholm: Fritze.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.