KURSPLAN
Socialt arbete med barn, unga och familj, 7,5 högskolepoäng
Social Work with Children, Youth and Family, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: | HBUR25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-12-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-01-12 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2014/2866 (122) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om utsatta barn, ungdomars och familjers livsvillkor
- visa fördjupade kunskaper om interventioner i socialt arbete med barn och unga
- kritiskt granska socialtjänstens interventioner och samhällets stöd för barn, ungdom och familj med social problematik.
Färdighet och förmåga
- självständigt söka, bearbeta och presentera muntligt och skriftligt forskningsstöd för socialt arbete kring en vald problematik
- kritiskt analysera sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet såväl som detta sambands betydelse för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt reflektera över egna värderingar och förhållningssätt samt visa förmåga att kritiskt diskutera etiska frågeställningar i socialt arbete med barn och unga.
Innehåll
- barn, ungdomar och familjers livsvillkor i det nutida samhället
- den sociala barnavårdens interventioner och samhällets stöd till barn, ungdomar och familjer med problematiska levnadsförhållanden
- nationell och internationell forskning om socialtjänstens insatser för barn, ungdomar och familjer
- betydelsen av sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet för yrkesutövningen
- etiska dilemman i den sociala barnavården
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt uppgifter som bearbetas individuellt.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt Socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av ett enskilt paper som försvaras. I examinationen ingår också att opponera på en annans students paper.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser:
Obligatorisk närvaro vid seminarier.
Kurslitteratur
Andershed, H., & Andershed, A.-K. (2005). Normbrytande beteende i barndomen: vad säger forskningen? Stockholm: Gothia.
Andershed, H., & Andershed, A-K. (Red.). (2009). Ungdomar som begår brott. Stockholm: Gothia.
Andersson Vogel, M. (2012). Särskilda ungdomshem och vårdkedjor. Om ungdomar, kön, klass och etnicitet. (Diss.). Stockholm: Stockholms universitet, Institutionen för socialt arbete.
Andree Löfholm, C. (2011). Multisystemisk terapi i Sverige - evidensbaserad metod i nytt sammanhang. (Diss). Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan.
Andreassen, T. (2003). Institutionsbehandling av ungdomar: vad säger forskningen? Stockholm: Gothia/SiS/CUS.
Bäck-Wiklund, M., & Johansson H. (2012). Att fostra familjen: en grundbok om styrning, föräldraskap och socialtjänst. Malmö: Liber.
Hansson, K. (2001). Familjebehandling på goda grunder. Stockholm: Gothia förlag.
Kyhle Westermark, P. (2009). MTFC – en intervention för ungdomar med beteendeproblem. (Diss.). Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan.
Sallnäs, M., & Vinnerljung, B. (2009). Samhällsvårdade ungdomar som vuxna. En uppföljande registerstudie. Socionomens forskningssupplement, 24, 31-43.
SOU 2009:99 (2009). Vanvård i social barnavård under 1900-talet delbetänkande. Stocholm: Fritze.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.