KURSPLAN
Socialt arbete med barn, unga och familj, 7,5 högskolepoäng
Social Work with Children, Youth and Family, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HBUR25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-12-08 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2016-05-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-08-22 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2016/1590 (313) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om utsatta barn, unga och familjers livsvillkor
- visa fördjupade kunskaper om interventioner i socialt arbete med barn, unga och familjer.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska interventioner och samhällets stöd för barn, unga och familjer och dess konsekvenser för olika individer
- kritiskt granska det vetenskapliga stödet för interventioner och detta stöds betydelse för yrkesutövning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt reflektera över egna värderingar och förhållningssätt samt visa förmåga att kritiskt diskutera etiska frågeställningar i socialt arbete med barn, unga och familj.
Innehåll
- livsvillkor i det nutida samhället gällande barn, unga och familjer
- interventioner och samhällets stöd till barn, unga och familjer
- nationell och internationell forskning om interventioner för barn, unga och familjer
- diskussion kring betydelser av vetenskaplig stöd i professionellt arbete med barn, unga och familjer
- etiska reflektioner
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt uppgifter som bearbetas individuellt.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt Socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig uppgift och seminarier.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser:
Obligatorisk närvaro vid seminarier.
Kurslitteratur
Enell, S. (2015). Transit i samhällsvården: när unga utreds på särskilda ungdomshem. Växjö: Linnaeus University Press.
Herz, M. (2016). Levande socialt arbete: vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor. Stockholm: Liber.
Höjer, I., Sallnäs, M., & Sjöblom, Y. (2012). När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, H., & Bäck-Wiklund, M. (2012). Att fostra familjen: en grundbok om styrning, föräldrarskap och socialtjänst. Malmö: Liber.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.