KURSPLAN
Coaching för kvalitetsförbättring i vård och omsorg, 7,5 högskolepoäng
Coaching Health and Social Care Improvements, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: HCKG12
Fastställd av: Utbildningsrådet 2021-10-12
Reviderad av: Utbildningsrådet 2024-03-26
Gäller fr.o.m.: 2025-08-25
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: FH1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- drivkrafter för förbättring
- coaching av förbättringsarbete
- förbättringsarbete i samverkan med patient/brukare/närstående
- grundläggande förbättringsverktyg
- micro-, meso-, och makrosystem
- motivationshöjande coachingverktyg

Undervisningsformer

Kursen genomförs webbasert i form av föreläsningar kombinerade med praktisk tillämpning av coaching.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, samt minst två års erfarenhet inom Hälso- och sjukvårds- eller omsorgsområdet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom aktivt deltagande i webbaserade diskussions- och coachingseminarier, individuell skriftlig examinationsuppgift, individuell muntlig presentation av coachuppdraget samt praktisk examination i form av individuell coaching av kurskamrat med utgångspunkt i dennes coaching av ett förbättringsarbete.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier2 hpU/G
Skriftlig individuell examinationsuppgift3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Muntlig presentation0,5 hpU/G
Praktisk examination2 hpU/G

Kurslitteratur

Bond, C. & Seneque, M. (2013). Conceptualizing coaching as an approach to management and organizational development. Journal of Management Development, 32(1);57-72.

Brown, S W. & Grant, A.M. (2010). 'From GROW to GROUP: theoretical issues and a practical model for group coaching in organisations', Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 3(1);30-45.

Gjerde, S. (2015). Coaching vad varför hur. Studentlitteratur.

Godfrey, M.M., Andersson-Gäre, B., Nelson, E.C., Nilsson M., & Ahlström G. (2014). Coaching interprofessional health care improvement teams: the coachee, the coach and the leader perspectives. Journal of Nursing Management, 22(4) DOI: 10.1111/jonm.12068.

Grant, AM., & O’ Connor, SA. (2010). The differential effects of solution-focused and problem-focused coaching questions: a pilot study with implications for practice. Industrial and Commercial Training, 42(2);102-11.

Lätt, C. (2009). Att coacha grupper. Fokusera på gruppens positiva krafter. Liber. Finns endast som E-bok.

Norman, A.C., Fritzén, L. & Andersson-Gäre B. (2015) Pedagogical approaches in quality improvement coaching in healthcare: a Swedish case study of how improvement coaches approach learning in a contemporary healthcare system. Nordstep. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Volume 2015, 2015 - Issue 3.

Peters, J. & Carr, C.(2013). Team effectiveness and team coaching literature review, Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 6(2);116-136.

Vackerberg N, Sund Levander M, Thor J. (2016). What Is Best for Esther? Building Improvement Coaching Capacity with and for Users in Health and Social Care - A Case Study. Quality Management in Health Care, 25(1);53-60.

Ytterligare litteratur tillkommer utifrån valt område.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.