KURSPLAN
Coaching för kvalitetsförbättring i vård och omsorg, 7,5 högskolepoäng
Coaching Health and Social Care Improvements, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HCKG12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-10-12 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2024-03-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-08-25 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | FH1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grupprocesser vid förbättringsarbete
- beskriva betydelsen av coachens roll i förbättring av personcentrerad vård
- beskriva coachens roll i förbättringsarbetets olika faser.
Färdighet och förmåga
- skapa motivationshöjande dialoger som leder förbättringsarbetet framåt
- motivera coaching och evidens vid förbättringsarbeten urskilja samspel mellan mikro-, meso-, makrosystem och multiprofessionella organisationers särdrag, samt utifrån detta modifiera coachingstrategier
- tillämpa olika förbättringsverktyg som utgångspunkt för förbättringsarbete
- analysera och diskutera teoretisk och metodologisk kunskap inom coaching av förbättringsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera över egna insatser och identifiera eget behov av ytterligare färdigheter inom coaching
- värdera och reflektera över egna och organisationens värderingar och visioner för kvalitetsförbättringar.
Innehåll
- drivkrafter för förbättring
- coaching av förbättringsarbete
- förbättringsarbete i samverkan med patient/brukare/närstående
- grundläggande förbättringsverktyg
- micro-, meso-, och makrosystem
- motivationshöjande coachingverktyg
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbasert i form av föreläsningar kombinerade med praktisk tillämpning av coaching.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet, samt minst två års erfarenhet inom Hälso- och sjukvårds- eller omsorgsområdet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom aktivt deltagande i webbaserade diskussions- och coachingseminarier, individuell skriftlig examinationsuppgift, individuell muntlig presentation av coachuppdraget samt praktisk examination i form av individuell coaching av kurskamrat med utgångspunkt i dennes coaching av ett förbättringsarbete.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarier | 2 hp | U/G |
Skriftlig individuell examinationsuppgift | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Muntlig presentation | 0,5 hp | U/G |
Praktisk examination | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Bond, C. & Seneque, M. (2013). Conceptualizing coaching as an approach to management and organizational development. Journal of Management Development, 32(1);57-72.
Brown, S W. & Grant, A.M. (2010). 'From GROW to GROUP: theoretical issues and a practical model for group coaching in organisations', Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 3(1);30-45.
Gjerde, S. (2015). Coaching vad varför hur. Studentlitteratur.
Godfrey, M.M., Andersson-Gäre, B., Nelson, E.C., Nilsson M., & Ahlström G. (2014). Coaching interprofessional health care improvement teams: the coachee, the coach and the leader perspectives. Journal of Nursing Management, 22(4) DOI: 10.1111/jonm.12068.
Grant, AM., & O’ Connor, SA. (2010). The differential effects of solution-focused and problem-focused coaching questions: a pilot study with implications for practice. Industrial and Commercial Training, 42(2);102-11.
Lätt, C. (2009). Att coacha grupper. Fokusera på gruppens positiva krafter. Liber. Finns endast som E-bok.
Norman, A.C., Fritzén, L. & Andersson-Gäre B. (2015) Pedagogical approaches in quality improvement coaching in healthcare: a Swedish case study of how improvement coaches approach learning in a contemporary healthcare system. Nordstep. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Volume 2015, 2015 - Issue 3.
Peters, J. & Carr, C.(2013). Team effectiveness and team coaching literature review, Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 6(2);116-136.
Vackerberg N, Sund Levander M, Thor J. (2016). What Is Best for Esther? Building Improvement Coaching Capacity with and for Users in Health and Social Care - A Case Study. Quality Management in Health Care, 25(1);53-60.
Ytterligare litteratur tillkommer utifrån valt område.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.