KURSPLAN
Coaching för kvalitetsförbättring i vård och omsorg, 7,5 högskolepoäng
Coaching Health and Social Care Improvements, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: HCKG16
Fastställd av: Utbildningschef 2015-09-18
Gäller fr.o.m.: 2016-01-25
Version: 1
Diarienummer:2015/1889 (313) Jönköping Academy
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: FH1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen behandlar:
- drivkrafter för förbättring
- coaching
- förbättringsarbete
- förbättringsverktyg och kvalitetsregister
- micro-, meso-, och makrosystem
- motivationshöjande verktyg

Undervisningsformer

Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment. Kursen innehåller också praktik.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, samt minst två års erfarenhet inom Hälso- och sjukvårds- eller omsorgsområdet. Erfarenhet från arbete med kvalitetsregister eller andra mätetal för kvalitetsförbättring styrkt med intyg från arbetsgivare.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom aktivt deltagande i diskussionsseminarium via lärplattform samt vid seminarier på campus, en individuell inlämningsuppgift i form av en coachrapport och coachseminarium, samt en reflektionsuppgift.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Gjerde, S. (2012). Coaching vad varför hur. Lund: Studentlitteratur.

Grant, AM., & O' Connor, SA. The differential effects of solution-focused and problem-focused coaching questions: a pilot study with implications for practice. Industrial and Commercial Training. 2010; 42(2):102-11.

Godfrey, M.M., Andersson-Gäre, B., Nelson, E.C., Nilsson M., & Ahlström G. (2013). Coaching interprofessional health care improvement teams: the coachee, the coach and the leader perspectives. Journal of Nursing Management. DOI: 10.1111/jonm.12068.

Lätt, C. (2009). Att coacha grupper. Fokusera på gruppens positiva krafter. Malmö: Liber.

Nordström, G., & Wilde-Larsson, B. (2012). Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Lund: Studentlitteratur.

Ytterligare litteratur tillkommer utifrån valt område.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.