KURSPLAN
Chef- och ledarskap i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Management in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | HCLR25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2015-03-30 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2015-05-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-24 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2015/1734 (313) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom följande områden, kunna:
Kunskap och förståelse
- kritiskt granska och analysera olika teorier och begrepp av betydelse för chef- och ledarskap inom socialt arbete.
Färdighet och förmåga
- analysera och kritiskt bearbeta olika sätt att leda socialt arbete med fokus på ledarens roll
- identifiera hur olika typer av ledning av socialt arbete möjliggör verksamhetsutveckling och lärande samt personlig utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera behov av att fortlöpande utveckla kompetens i en föränderlig välfärdsorganisation.
Innehåll
- ledarskapsteorier
- chefs- och arbetsledarroller
- ledning av professionellt socialt arbete
- organisationsteorier
- verksamhets- och kompetensutveckling
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom socialt arbete om 127,5 hp inklusive Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs avslutade kurser i Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt 7,5 hp och Socialrätt 7,5 hp. Därutöver krävs genomgångna kurser i Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning 15 hp eller motsvarande, och Socialt arbete, examensarbete 15 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier
Kurslitteratur
Antonsson, H. (2013). Chefers arbete i äldreomsorgen – att hantera den svårhanterliga omvärlden. Relationen mellan arbete och organisering. Akademisk avhandling Linköpings universitet. http:www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A647832&dswid=-3895
Bengtsson, L., & Kalling, T. (2012). Strategi. Malmö: Liber.
Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2012). Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Coulshed, V., Mullender, A., Jones, D. N., & Thompson, N. (2006). Management in Social Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Döös, M., Wilhelmson, L., & Backström, T. (2010.) Chefer i samarbete. Om delat och utvecklande ledarskap. Malmö: Liber.
Johansson, S., Dellgran, P., & Hööjer, S. (2015). Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm: Natur & Kultur.
Thelin, A., & Wolmesjö, M. (2014). Tid att leda. En kunskapsöversikt om hur chefskap påverkar äldreomsorgens kvalitet. Vision. http:vision.se/Opinion/rapporter/2014/tid-att-leda---en-kunskapsoversikt-om-hur-chefskap-paverkar-aldreomsorgens-kvalitet/
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.