KURSPLAN
Chef- och ledarskap i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Management in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HCLR28 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-01-29 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2020-03-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-17 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- kritiskt granska och analysera olika teorier och begrepp av betydelse för chef- och ledarskap inom socialt arbete.
Färdighet och förmåga
- analysera och kritiskt bearbeta olika sätt att leda socialt arbete med fokus på ledarens roll
- identifiera hur olika typer av ledning av socialt arbete möjliggör verksamhetsutveckling och lärande samt personlig utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera behov av att fortlöpande utveckla kompetens i en föränderlig välfärdsorganisation.
Innehåll
- ledarskapsteorier
- chefs- och arbetsledarroller
- ledning av professionellt socialt arbete
- organisationsteorier
- verksamhets- och kompetensutveckling
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarier.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Inlämningsuppgift | 6,5 hp | U/G/VG |
Seminarier | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Antonsson, H. (2013). Chefers arbete i äldreomsorgen – att hantera den svårhanterliga omvärlden. Relationen mellan arbete och organisering. Akademisk avhandling Linköpings universitet, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. Tillgänglig via www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A647832&dswid=-3895
Bengtsson, L., & Kalling, T. (2012). Strategi. Malmö, Sverige: Liber.
Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Döös, M., Wilhelmson, L., & Backström, T. (2013). Delat ledarskap: om chefer i samarbete. Malmö, Sverige: Liber.
Hughes, M., & Wearing, M. (2016). Organisations & Management in Social Work. London, UK: SAGE.
Johansson, S., Dellgran, P., & Hööjer, S. (2015). Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm, Sverige: Natur & Kultur.
Thelin, A., & Wolmesjö, M. (2014). Tid att leda. En kunskapsöversikt om hur chefskap påverkar äldreomsorgens kvalitet. Tillgänglig via vision.se/Opinion/rapporter/2014/tid-att-leda---en-kunskapsoversikt-om-hur-chefskap-paverkar-aldreomsorgens-kvalitet/
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.