KURSPLAN
Cardiovascular Nursing from a person Centered Perspective, 7,5 högskolepoäng
Cardiovascular Nursing from a person Centered Perspective, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HCNK17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-01-13 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2017-11-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-22 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2017/4667 (313) Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och reflektera kring omfattningen av hjärt- och kärlproblem ur ett epidemiologiskt och internationellt perspektiv
- beskriva och kritiskt granska vårdkedjan vid några av de vanligaste hjärt- och kärlproblemen
- beskriva och reflektera kring hur kön, ålder och kultur påverkar risken för hjärt- kärlproblemen
- beskriva och reflektera kring livssituationen ur ett livscykel perspektiv gällande hjärt- och kärlproblem ur ett patient- och familjeperspektiv.
Färdighet och förmåga
- utföra promotion/prevention som minskar risken för hjärt- och kärlproblem samt förbättrar följsamhet till och delaktighet i vård och behandling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över epidemiologiskt och internationellt perspektiv och dess betydelse på individnivå vid hjärt- och kärlproblem
- reflektera över hur egna värderingar och förhållningssätt påverkar omvårdnaden i samband med hjärt- och kärlproblem.
Innehåll
- hjärt-/kärlproblematikens konsekvenser ur ett internationellt perspektiv
- skillnader gällande hjärt-/kärlproblem utifrån kön- och ålder
- hjärt-/kärlproblem utifrån patient- och familjeperspektiv
- begreppen, empowerment, egenvård, följsamhet, beteendeförändringar, hälsorelaterad livskvalitet och social support inom hjärt-sjukvård
- vårdkedjan i samband med hjärt-/kärlproblem
- kardiovaskulär omvårdnad, sjuksköterskans roll i vårdprogram
- promotion och prevention
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier på campus.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 högskolepoäng och har genomgått resterade kurser om 30 hp inom sjuksköterskeprogrammet från år ett samt Hälsa och hälsofrämjande omvårdnad i ett livscykelperspektiv, 15 hp och Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp (eller motsvarande kunskaper).
För studenter inskrivna vid Hälsohögskolans partneruniversitet gäller motsvarande behörighetskrav enligt ovan (eller likvärdig).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Examination sker i form av en individuell skriftlig rapport och seminarier
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig rapport | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Piepoli, M., Hoes, A., Agewall, S., Albus, C., Brontons, C., Catapano, A., & Verschuren. M. (2016). 2016 European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice The Sixh Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of 10 societies and by invited experts). European Heart J, 37 (29): 2315-2381.
Herdman, T.H., & Kamitsuru, S. (Eds). (2014). NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classfication, 2015-2017. Oxford: Wiley Blackwell.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.