KURSPLAN
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 högskolepoäng
Drivers of, and Sources of Inspiration for, Improvement Efforts, 5 credits
Kurskod: HDIR24
Fastställd av: Utbildningschef 2014-03-13
Gäller fr.o.m.: 2014-08-25
Version: 1
Diarienummer:2014/507 (122) Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: FH1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen behandlar:
- ”gap” mellan befintlig kunskap och vardagens praktik
- omvärldsbevakning (”Healthcare intelligence” och”Business intelligence”)
- definitioner av och bestämningsfaktorer för hälsa och sjukdom
- goda exempel (”Best practices”)
- värdegrunder för vård och omsorg
- lagar och förordningar som berör kvalitet och ledning av hälso- och sjukvård samt omsorg
- epidemiologi – hur man kan följa sjukdomsbördan och dess bestämningsfaktorer i befolkningen
- vårdskadornas epidemiologi
- angreppssätt för hälsofrämjande och förebyggande insatser.

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av campusförlagda och webbaserade studier med stöd av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 högskolepoäng i en utbildning inom medicin, vård, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs två års arbetslivserfarenhet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.Dessutom krävs deltagande i campusförlagda och synkrona kurstillfällen.
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid campusförlagda och synkrona kurstillfällen samt deltagande i gruppdiskussioner på webbplattform.

Kurslitteratur

Endera av följande två böcker:
  1. Levi, R., & Nyberg, R. (2009). Vettigare vård: evidens och kritiskt tänkande i vården. Stockholm: Norstedt.
  2. Oskarsson, L. (2009). Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten: en introduktion för praktiker, chefer, politker och studenter. Stockholm: SKL Kommentus.
Dessutom:
Berry, L. L., & Seltman K. D. (2008). Management Lessons from Mayo Clinic: Inside one of the World´s mot Admired Service Organizations. New York: MacGraw-Hill.
Collins, J. (2005). Good to great and the social sectors: why business thinking is not answer. A monograph to accompany good to great. Boulder, Colorado: J. Collins.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.