KURSPLAN
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 högskolepoäng
Drivers of, and Sources of Inspiration for, Improvement Efforts, 5 credits
Kurskod: | HDIR24 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2014-03-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2014-08-25 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2014/507 (122) Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | FH1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och analysera sjukdomsbördan i befolkningen på lokal, regional, nationell och global nivå
- beskriva innebörden av hälsofrämjande hälso- och sjukvård samt omsorg
- identifiera bestämningsfaktorer för såväl hälsa och välbefinnande som sjukdom
- härleda och applicera värdegrunder som genomsyrar hälso- och sjukvården samt omsorgen
- identifiera och analysera ”gap” mellan bästa tillgängliga kunskap och vardagens praktik i vård och omsorg på lokal, regional, nationell och global nivå
- uppmärksamma kvalitetsbrister, oönskad variation och skador i vård och omsorg samt argumentera för förbättringsinsatser.
Färdighet och förmåga
- identifiera och prioritera bland förbättringsutrymmen i hälso- och sjukvården samt omsorgen
- bedriva omvärldsbevakning (”Healthcare” och ”Business intelligence”) med fokus på förhållanden av betydelse för den egna verksamheten
- identifiera och bidra med de bästa kända arbetssätten (”Best practices”) inom vård och omsorg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera sitt professionella agerande till värdegrunder för vård och omsorg med fokus på värdeskapande och värdighet för patienter/brukare
- inom ledarskap och förbättring göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
Kursen behandlar:
- ”gap” mellan befintlig kunskap och vardagens praktik
- omvärldsbevakning (”Healthcare intelligence” och”Business intelligence”)
- definitioner av och bestämningsfaktorer för hälsa och sjukdom
- goda exempel (”Best practices”)
- värdegrunder för vård och omsorg
- lagar och förordningar som berör kvalitet och ledning av hälso- och sjukvård samt omsorg
- epidemiologi – hur man kan följa sjukdomsbördan och dess bestämningsfaktorer i befolkningen
- vårdskadornas epidemiologi
- angreppssätt för hälsofrämjande och förebyggande insatser.
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av campusförlagda och webbaserade studier med stöd av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 högskolepoäng i en utbildning inom medicin, vård, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs två års arbetslivserfarenhet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.Dessutom krävs deltagande i campusförlagda och synkrona kurstillfällen.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid campusförlagda och synkrona kurstillfällen samt deltagande i gruppdiskussioner på webbplattform.
Kurslitteratur
Endera av följande två böcker:
- Levi, R., & Nyberg, R. (2009). Vettigare vård: evidens och kritiskt tänkande i vården. Stockholm: Norstedt.
- Oskarsson, L. (2009). Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten: en introduktion för praktiker, chefer, politker och studenter. Stockholm: SKL Kommentus.
Dessutom:
Berry, L. L., & Seltman K. D. (2008). Management Lessons from Mayo Clinic: Inside one of the World´s mot Admired Service Organizations. New York: MacGraw-Hill.
Collins, J. (2005). Good to great and the social sectors: why business thinking is not answer. A monograph to accompany good to great. Boulder, Colorado: J. Collins.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.