KURSPLAN
Occupational Therapy, Evidence-based Practice I, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Evidence-based Practice I, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: HE1R20
Fastställd av: Utbildningsrådet 2014-04-24
Reviderad av: Utbildningschef 2014-10-17
Gäller fr.o.m.: 2015-08-24
Version: 4
Diarienummer:2014/3476 Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- formulering av evidensfråga
- litteratursökning
- kritisk värdering av litteratur
- implementering i praktisk verksamhet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av en distanskurs med diskussion och seminarier via webbplattform.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 90 hp inom arbetsterapi inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av fyra parvisa inlämningsuppgifter och individuell kritisk granskning av kurskamraters inlämningsuppgifter samt en individuell skriftlig reflektionsrapport.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kurslitteratur

Alnervik, A., & Linddahl, I. (2006). Sätt värde på arbetsterapi – en studiecirkel i evidensbasering av arbetsterapi. Stockholm: FSA.
Britton, M. (2000). Evidensbaserad medicin. Så graderas en studies vetenskapliga bevisvärde och slutsatsernas styrka. Läkartidningen, 97, (40), 4414-4415.
Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Att göra systematiska litteraturstudier: Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur och Kultur.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). (2013). Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. En handbok. Stockholm: SBU.
Taylor, M. C. (2007). Evidence-based practice for occupational therapists. Oxford: Blackwell Science Ltd.
Relevant litteratur om ca 400 sidor väljs ut i samråd med lärare.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.