KURSPLAN
Occupational Therapy, Evidence-based Practice I, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Evidence-based Practice I, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | HE1R20 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-04-24 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2014-10-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-24 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | 2014/3476 Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva metodiken för genomförande av systematisk litteraturöversikt.
Färdighet och förmåga
- tillämpa metodiken gällande systematisk litteraturöversikt
- implementera ett evidensbaserat arbetssätt i arbetsterapi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- granska och värdera den egna insatsen, samt identifiera vad som behöver utvecklas när det gäller vetenskapligt arbetssätt och argumentationsförmåga.
Innehåll
- formulering av evidensfråga
- litteratursökning
- kritisk värdering av litteratur
- implementering i praktisk verksamhet
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av en distanskurs med diskussion och seminarier via webbplattform.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 90 hp inom arbetsterapi inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av fyra parvisa inlämningsuppgifter och individuell kritisk granskning av kurskamraters inlämningsuppgifter samt en individuell skriftlig reflektionsrapport.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Alnervik, A., & Linddahl, I. (2006). Sätt värde på arbetsterapi – en studiecirkel i evidensbasering av arbetsterapi. Stockholm: FSA.
Britton, M. (2000). Evidensbaserad medicin. Så graderas en studies vetenskapliga bevisvärde och slutsatsernas styrka. Läkartidningen, 97, (40), 4414-4415.
Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Att göra systematiska litteraturstudier: Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur och Kultur.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). (2013). Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. En handbok. Stockholm: SBU.
Taylor, M. C. (2007). Evidence-based practice for occupational therapists. Oxford: Blackwell Science Ltd.
Relevant litteratur om ca 400 sidor väljs ut i samråd med lärare.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.